Artikelns webbadress: http://www.lifesciencesweden.se/forskning/samband-mellan-sminkamne-och-diabetes/

Samband mellan sminkämne och diabetes

Ny forskning från Uppsala universitet visar på ett samband mellan ftalater och typ 2-diabetes.

Ftalater är ett ämne som vi ofta exponeras för i vardagen och används ofta som mjukgörare i plast men också i kosmetika, egenvårdsprodukter, doftljus och bläck. Nu visar en färsk studie genomförd vid Uppsala universitet att ämnet kan öka risken för att utveckla typ 2-diabetes hos äldre.

De aktuella resultaten kommer från en genomgång av nya uppgifter från den så kallade Pivus-studien, som omfattar över 1 000 kvinnor och män i 70 års åldern i Uppsala. Uppsalainvånarna har under en tid lämnat blodprov vid en hälsokontroll och dessa prov har en forskargrupp nu analyserat för att undersöka förekomsten av nedbrytningsprodukter som bildas när kroppen bryter ner olika miljögifter. Forskarna fann ett samband mellan halten av ftalater och förekomst av diabetes hos individerna även när forskarna hade tagit hänsyn till fetma, blodfetter, rökning och motionsvanor.

– Även om våra resultat måste bekräftas i fler studier ger de stöd för hypotesen att vissa miljökemikalier kan bidra till uppkomsten av diabetes, säger Monica Lind, docent i miljömedicin vid Uppsala universitet, i ett pressmeddelande.

Studien publicerades i den vetenskapliga tidskriften Diabetes Care.