DETTA ÄR EN UTSKRIFT FRÅN LIFE SCIENCE SWEDEN
Artikelns webbadress: http://www.lifesciencesweden.se/intellectual-property-2/generikakonkurrensen-star-for-dorren/

Generikakonkurrensen står för dörren

I slutet av 2011 gick Pfizers USA-patent för den storsäljande blodfettssänkaren Lipitor ut. Storsäljaren var en av de första i raden av många vars marknadsexklusivitet försvann.

Pfizers patent för Lipitor går inte ut i Sverige förrän i maj 2012 men redan i natt, i onsdags amerikansk tid, tappade bolaget exklusiviteten på en av de största marknaderna, USA. Totalt utgör försäljningen av Lipitor en femtedel av Pfizers omsättning och nu står den generiska konkurrensen inför dörren.

Den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA har redan börjat släppa in konkurrenterna på marknaden och godkände det amerikanska läkemedelsbolagets Watsons Lipitor-kopia samma dag som Pfizers patent gick ut.

Copyright 2014 Mentor Communication

Tänk på att du själv ansvarar för innehållet i din artikelkommentar som står utanför vårt ansvarigutgivarskap.

SENASTE NYTT

  • digital_halsa_468_200Utser Sveriges smartaste industri

    I oktober delar IVA för första gången ut priset Smart Industri till ett företag som är en förebild inom digitalisering. Bland initiativtagarna till projektet finns AstraZeneca och Siemens.

  • MRSALänder enas mot resistensen

    Igår onsdag anordnade FN en generalförsamling om det växande hotet med antibiotikaresistens och om hur medlemsländerna kan samarbeta mot problemet.

  • mote-innovationsrad-468-x-200Ny arbetsmodell ska ge nya bolag

    - Jag är säker på att alla större företag har idéer som de av strategiska skäl väljer att inte vidareutveckla på egen hand, säger Magnus Björsne från AstraZeneca, som i ett nytt Vinnova-finansierat pilotförsök ska bidra med nedlagda innovationer som kan leda till nya bolag.

  • Magnus-Ahlgren-varumarke-PRVVarumärke en het fråga för läkemedelsbolagen

    - Det får inte vara förväxlingsbart med tidigare varumärken och heller inte väcka anstöt eller bryta mot lagen, säger Magnus Ahlgren, juristchef på PRV:s design- och varumärkesavdelning, om vad man bör tänka på när man väljer varumärke för sitt läkemedel.

  • blodpropp-468x200Framåt för Brilique i Sverige

    AstraZenecas blodförtunnare beviljas subventionering i ny dos. ”Brilique är ett livräddande läkemedel med en stark svensk anknytning”, kommenterar Stefan Woxström, vd för AstraZenecas svenska marknadsbolag.

  • Inger NäsmanHon tar plats på Sweden Bio

    Inger Näsman blir vikarierande policychef på branschorganisationen.

  • avtal-skaka-hand-468x200AstraZeneca säljer till Pfizer

    Säljer kommersialiserings- och utvecklingsrättigheterna för sin småmolekylära antibiotikaverksamhet till läkemedelsjätten.

  • GE-HEalthcareUIC samarbetar med GE

    Ger sina life science-bolag tillgång till företagets framtida produktionshubb.

  • EMA-468-x-200För tidigt att förutse EMA:s framtid

    "Det framtida förhållandet mellan Storbritannien och EU kommer att avgöra EMA:s läge och verksamhet", kommenterar myndigheten.

  • Leif ÖstlingTar över klubban på Södertälje Science Park

    Scanias före detta koncernchef Leif Östling är ny ordförande för forskningsparken.