23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Processoptimering inom IT – varför är det värt att göra det?

| Medlemsnyhet | Företag Craftware

Optimering är ett riktigt buzz-word nuförtiden. Nästan alla vill implementera optimeringsprocesser i sin organisation och det med rätta.

Optimering — vad exakt betyder det?
Om du vill stanna på toppen i den föränderliga moderna världens verksamhet, måste du kontinuerligt förbättra och förbättra dig. Det vill säga optimera varje enskilt område av din organisations verksamhet. Varje del för sig eftersom inget område är perfekt som det är.

Överlevnaden för ditt företag beror på hur smidiga, stabila och kompakta dina affärsprocesser ser ut. Optimering är dock relaterad till en förändring. Betyder det att du ska vara rädd för optimering?

Låt oss gå igenom hur optimeringsprocessen ser ut från början. Det första steget är att besluta dig för att du exempelvis behöver en ny IT-lösning som helt skulle uppfylla dina affärsbehov. Du går igenom processen för begäran om offert, du bedömer leverantörer och du undertecknar ett kontrakt för en revision av de aktuella processerna och deras förbättring. Du ställer in projektgruppen på uppdraget och tillsätter resurser så att projektet kan starta snart. Allt detta för att säkerställa ditt företags övergång till en högre nivå. Ta nu ett djupt andetag… eftersom det här bara är början.

Optimering utan ändringar? Det fungerar inte på det sättet!
En ny IT-lösning behöver inte innebära att du ska köra ut alla dina processer som du har arbetat med under de senaste åren. Det betyder inte heller att du ska göra allt exakt precis som vanligt men med ett tjusigt IT-verktyg. Det kan jämföras med en situation där du köper en skinande ny yacht, men fortfarande använder samma radar för att kryssa haven.

Det nya verktyget, lösningen eller programvaran, oavsett vad du kallar det, bör innebära en ny beredskap för hur processerna ska byggas. Varför? Eftersom du just har investerat mycket pengar för att genomföra optimering. Dess fullständiga framgång beror på om du kan acceptera eventuella nödvändiga förändringar i det befintliga ekosystemet eller inte. Vanligtvis är det svårt; de flesta av oss tycker inte om förändringar. Och det är sant — förändringar drar dig brutalt ut ur din komfortzon men är nödvändiga om du vill släppa loss hela potentialen i ditt företag.

Optimering i praktiken — från mod till nytta
Det är nog teori. Låt oss följa några verkliga exempel för att visa dig den sanna kraften i optimering.

Det var 1974 när McDonald’s startade sin McDrive-revolution. Föreställ dig att innan, det enda sättet att beställa din favorit Big Mac var genom att göra det i snabbmatskedjan. Du var tvungen att gå ur bilen, göra en beställning, betala, och tålmodigt vänta innan du kunde äta burgaren. Någon var tvungen att vara kreativ och modig nog att åstadkomma en förändring i processen att beställa mat. Det är så du blir en pionjär på marknaden. Idag kommer de mesta av McDonalds inkomster från kunder som sitter kvar i sina bilar!

Låt oss följa ett annat exempel. I mitten av 1930-talet gick biograferna igenom en massiv kris. Under depressionen som rådde var det en stor del av personer inte hade råd att köpa basvaror, än mindre att köpa biobiljetter. På den tiden, fick gatuförsäljare idén att sälja popcorn till potentiella biobesökare precis innan de kommer in i biografbyggnaden. Gatuförsäljare gick med vinst, men biografer — gick i konkurs en efter en.

Så småningom har biografägarna upptäckt en möjlighet att optimera sina inkomster genom att skära ut mellanhänder, och sälja popcorn och drycker inhouse. 1945 såldes hälften av de popcorn som konsumerades i USA på biografer. Naturligtvis är vinsten från att sälja mat och dryck på de moderna biograferna betydande. Det kom till den grad att vissa biografer började servera middag och dessert vid sidan av filmerna. Det bevisar att det alltid finns utrymme för optimering och avancemang.

Vill du ha fler exempel? Inga problem. Ringer termen “löpande band” någon klocka? Eller kanske automatiska telefonsvarare, när du ringer din bank eller försäkringsbolag? Bokar du ett plan eller hotell via en webbplats? En gång var de här exemplen ofattbara. Idag är dessa standardlösningar som underlättar sätten att driva företag, några av de många exemplen på optimering. Vi skulle kunna multiplicera exemplen eftersom det praktiskt taget inte finns några gränser för optimeringen.

Optimering — missa inte din chans till förändring
Det enda du behöver för att börja är bra idéer och en tydlig vision av den planerade optimering. Låt sedan projektgruppen verka så att idéerna kan omvandlas till exempelvis IT-lösningar. Eftersom det inte finns något berg högt att bestiga!

Känner du dig inte övertygad än? Låt oss då ta en titt på frågan från en annan vinkel. Vad händer om du missar möjligheten, och du inte kommer att förbättra arbetet i din organisation? Minns du Kodak-företaget? Förr i tiden kunde man se dess logotyp nästan överallt. Men företaget insåg inte potentialen i digital fotografering, och de inte optimera sina processer; de förvandlade inte ett familjeföretag till en smidigt fungerande maskin. De såg inte den möjlighet digital fotografering förde med sig och de misslyckades med att hålla jämna steg med den moderna världens ordning. Och det är därför de nästan gick i konkurs och aldrig fick tillbaka sin förlorade position på marknaden. Det är en enorm förenkling, men det visar också ett allvarligt hot om du hoppar över att optimera din verksamhet.

Fördelarna med optimering kan enkelt listas:

  • Minskar den tid som krävs för repeterbara aktiviteter
  • Ökar dynamiken i företagets tillväxt
  • Ökar tillfredsställelsen och komforten hos de anställda
  • Ökar omsättningen i bolaget
  • Utnyttjar hela av bolagets potential
  • Skapar nya utvecklingsmöjligheter
  • Sänker fasta kostnader
  • Skapar positiv publicitet för marknaden
  • Uppmuntrar experter och specialister att söka sig till företaget
  • Skapa nya försäljnings- och marknadsföringsmöjligheter


Jag skulle kunna ge många andra exempel. Men var och en av er måste svara på frågan: vilka optimeringsfördelar ser du fram emot? Och sedan måste du planera vägen dit på motsvarande sätt. En sak är säker: allt är värt att optimera eftersom, i slutet av dagen, vinnarna är de som fortsätter att gå framåt. Ni kanske säger att de som inte utvecklas går bakåt. När du känner dig mätt och nöjd har tävlingen precis börjat, planera då istället nästa förbättringar istället för att nöja dig. Så, jag föreslår att du börjar skissa på fördelarna att optimera dig organisation nu!

Hur vet vi vad vi ska optimera och på vilket sätt?

Hur genomför jag en analys korrekt i ett optimeringsprojekt?


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Medlemsnyhet

Företag
Craftware

Wołoska 22
02-675 Warsaw
Poland
Craftware

Sänd till en kollega

0.109