23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Life Science Sweden
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

J & J fälls efter storgräl om reklambudskap

Att använda förväntade data, byggda på modellering, i läkemedelsreklam kräver extrem tydlighet för att inte vara vilseledande, anser IGN, som fäller Johnson & Johnson för att ha brutit mot branschens etiska regler.

Beslutet innebär att IGN (Informationsgranskningsnämnden) ger anmälaren Astra Zeneca rätt i en dispyt som pågått mellan de bägge läkemedelsjättarna i flera månader.

Ärendet rör en digital utställningsskärm som J & J använde i en monter under ett nordiskt lungcancermöte i Göteborg i maj. Där marknadsfördes läkemedlet Rybrevant (amivantamab) som första linjens behandling av vuxna patienter med avancerad icke småcellig lungcancer, och det skedde bland annat i form av en jämförelse med Astra Zenecas läkemedel Tagrisso (osimertinib).

BREAKING
{{ article.headline }}
0.203|instance-web02