23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Life Science Sweden
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.
Sponsrat innehåll

Därför är SEO inte dött: “Viktigare än någonsin”

AI förändrar hur vi söker information – men grunden för att synas på nätet är densamma. För bolag inom biotech och life science är SEO särskilt viktigt: "Förtroende är avgörande för att nå rätt målgrupp", säger Caroline Danielsson på Brath.

Sökmotoroptimering, så kallad SEO, har länge uppfattats som en tekniskt avancerad och smått mystisk konst – reserverad för specialister som vet hur man får en sajt att klättra.

Men i takt med AI-verktygens framfart har SEO på vissa håll gått från att betraktas som en hemlighetsfull disciplin, till att avfärdas som ett utdaterat begrepp.
– SEO är inte dött. Tvärtom är det viktigare än någonsin.

Det säger Caroline Danielsson. Hon är Head of SEO på Brath, en byrå grundad 2013 i Örnsköldsvik av Magnus Bråth, utsedd till Sveriges bästa SEO-specialist.

Danielsson har själv arbetat här i över tio år och leder i dag byråns SEO-avdelning.

– Alla vill ha det senaste, men vi får inte glömma fundamenta. AI är fortfarande en robot – och ganska dum. Vi måste vara väldigt tydliga för att den ska förstå vad vi vill.

Så, hur gör man egentligen för att bemästra de osynliga reglerna och få algoritmerna att arbeta till ens fördel?

Precis som Google bygger språkmodeller som Chat GPT sina svar på tydliga och trovärdiga källor. Det räcker inte att fylla en sajt med rätt ord – man måste ha bra innehåll, framstå som en auktoritet och ha en lättanvänd och välfungerande sajt. “Grunden är densamma”, säger Danielsson.

För mindre bolag inom biotech och life science är SEO extra viktigt. Google ställer hårdare krav på sidor som rör hälsa och säkerhet – så kallade Your Money, Your Life-sidor. Här handlar det sällan om att sälja fler produkter i en webbshop, utan om att sprida forskning, nå ut till investerare eller bygga förtroende kring en ny teknik.

Då är synlighet i sök lika mycket en förtroendefråga som en marknadsfråga.

– Google vill inte hänvisa till någon som rekommenderar tveksamma hälsokurer. Därför blir källor och korrekt information helt avgörande för den här typen av bolag, säger Caroline Danielsson.

För den som har tid och lust kan man komma långt på egen hand, påpekar Caroline Danielsson. Brath delar med sig av tips gratis via såväl en blogg som en SEO-skola på YouTube.

Samtidigt är arbetet mer tekniskt än många anar. Sajter byggda i Javascript kan behöva justeras för att både sökmotorer som Google och språkmodeller som Chat GPT ska kunna läsa av innehållet. Här blir specialistkunskap en fördel.

– Spelreglerna förändras hela tiden. Hinner man inte följa med i utvecklingen själv kan det vara klokt att ta hjälp av en byrå. Vi ser över teknik, innehåll och länkar – sedan testar, utvärderar och justerar vi tills det ger resultat.

Många som vänder sig till Brath beskriver känslan av att inte synas där man vill synas i sökningar på nätet. Och effekten kan bli dramatisk.

Genom åren har Brath hjälpt kunder att öka sina intäkter med hundratals procent. Mest stolta är Brath över samarbetet med Partyhallen, en långvarig kund vars omsättning stigit från en miljon till 85 miljoner kronor.

För life science-bolag kan vinsten se annorlunda ut – men vara minst lika viktig, påpekar Caroline Danielsson.

– Alla som vill synas på nätet behöver jobba med sökmotoroptimering på något sätt. Det är en investering som fortsätter ge effekt även långt framåt, till skillnad från köpta annonser som slutar leverera så snart du stänger av dem.

Om Brath

  • Svenskt bolag grundat 2013 i Örnsköldsvik.
  • Kontor i både Örnsköldsvik och Stockholm.
  • Hjälper företag att växa digitalt genom sökmotoroptimering, Google Ads och sociala medier-annonsering – Facebook, Instagram, LinkedIn med flera.
  • Samarbetar med kunder i Sverige, Norden och internationellt

Vill du ta din digitala synlighet till nästa nivå? Läs mer påBrath.se eller följ SEO-skolan på YouTube.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.047