23948sdkhjf

Hallå där Jacob Ehnfors...

...projektledare i finansarbetsgruppen på Swedenbio och ansvarig för Life Science Investment Day Scandinavia nu på måndag - Varför anordnar ni den här dagen?
– Swedenbios främsta ambition är att lyfta fram och skapa intresse för svensk life science. Life Science Investment Day är ett led i att främja förutsättningarna för affärsutveckling, tillväxt och entreprenörskap. Vi vill ge företag, forskning och investerare möjlighet att mötas, nätverka och knyta nya kontakter och affärsförbindelser. Vi arrangerar Life Science Investment Day för fjärde året i rad, och i år gör vi eventet större och mer internationellt. Via de breda kontaktnätverken hos medlemsrepresentanterna i Swedenbios finansarbetsgrupp, så har vi kunnat intressera många spännande internationella aktörer för att delta i årets event.

Vad är syftet med eventet?

– Vi vill visa upp och marknadsföra den höga kvalitén inom skandinavisk life science som finns tillgänglig i Sverige och Skandinavien. Genom att sammanföra Europeiska, amerikanska och skandinaviska företag och investerare hoppas vi attrahera fler internationella investerares intresse till Skandinavien och underlätta för bolagen att hitta nya potentiella partners.

Vilka kommer att vara där?

– Life Science Investment Day arrangeras i år med Bio Georgia i USA som partner. I delstaten finns en starkt life science region och Bio Georgia kommer stå värd för den globala life science konferensen Bio2009 i Atlanta i maj. Representanter därifrån kommer delta och presentera under dagen, liksom USAs Sverigeambassadör. Vidare deltar representanter för 15 skandinaviska bolag inom drug discovery, medtech och tillämpad bioteknik. Bland investerare märks holländska Gilde, franska Sofinnova, och tyska Wellington Partners, förutom svenska HealthCap, SEB VC, och SLS Invest. Roch är huvudsponsor för eventet och deltar med representanter från sin affärsutvecklingsavdelning, vilket även Astra Zeneca och Medtronic gör.



Vad kommer hända under dagen?


– De skandinaviska bolagen kommer att presentera sin verksamhet under dagen inför svenska och internationella investerare, analytiker och stora internationella bolag. De får 10 minuter vardera för att lyckas skapa intresse för sin verksamhet hos investerare och potentiella partners. Därutöver ges möjlighet att nätverka, delta i posterpresentationer, utställningar och boka enskilda partnersamtal.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062