23948sdkhjf

Biovitrum och Swedish Orphan går ihop

(Uppdaterad) Biovitrum köper Swedish Orphan för 3,5 miljarder kronor. Den nya koncernen beräknas ha intäkter från omkring 60 specialist- och särläkemedel för sammanlagt 2 miljarder kronor.
Swedish Orphan Biovitrum är namnet på det nya företaget. Martin Nicklasson, för närvarande vd för Biovitrum, blir vd för den nya koncernen.

- Vi har starka kompletterande kompetenser. Swedish Orphan har marknadsnärvaro i Europa vilket Biovitrum saknar. Swedish Orphan får en pipeline som kan maximeras på den Europeiska marknaden, säger Martin Nicklasson.

Köpet av Swedish Orphan finansieras genom en företrädesemission som Investor och ett bankkonsortium garanterar. Vidare finansiering består av en apportemission på 1,7 miljarder där Investor Investor och Bo Jesper Hansen, vd för Swedish Orphan, går in med pengar. Resten betalas via kontanter från banklån. Aktieägarna i Biovitrum, inklusive Investor, med sammanlagt 67 procent av kapital och röster i företaget, stödjer affären.

Enligt Marin Nicklasson kommer inga anställda att sägas upp. Dock beräknar han att spara omkring 100 miljoner på affären och menar att det kommer att finnas tjänster som överlappar varandra.

- Vi har inga planer på att säga upp folk. Där det finns dubbleringar får vi hitta andra arbetsuppgifter.

Swedish Orphan tillför två läkemedel samt en licensportfölj med cirka 50 läkemedelskandidater i samgåendet. Biovitrum bidrar med sina projekt kring blödarsjuka, produktionskunnande samt ett antal marknadsförda specialistprodukter där tre är bolagets egna. Biovitrum har även en portfölj med flera projekt för ovanliga sjukdomar som befinner sig i sena kliniska faser.

Den sammanlagda koncernen beräknas att ha intäkter från cirka 60 specialist- och särläkemedel samt en utvecklingsportfölj med två produktkandidater i klinisk fas III och fem i klinisk fas II. Den nya koncernens intäkter för 2009 uppskattas till 2 miljarder kronor. Den nya koncernen har som mål att 2015 nå intäkter på drygt 5 miljarder kronor baserat på sin nuvarande produkt- och utvecklingsportfölj.

- Jag tror vi kan förvärva ytterligare produkter i framtiden, säger Martin Nicklasson.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093