23948sdkhjf

Novo Nordisk rustar i kampen om diabetesmarknaden

Godkännadet av Victoza ger det danska bolaget ett försprång mot ärkerivalen Eli Lilly.
Både Eli Lilly och Novo Nordisk utvecklar långtidsverkande insulin. De konkurrerande preparaten ska tas en gång om dagen respektive en gång i veckan för behandling av diabetes typ II. Att Victoza nu är klart för marknaden ger den danska jätten ett försprång gentemot Eli Lilly vars nya preparat Byetta LAR ännu inte godkänts.

Redan våren 2008 ansökte Novo Nordisk om godgännande av Victoza hos FDA. Att godkännandeprocessen tagit så lång tid beror på att myndighetens rådgivare varit oeniga kring huruvida preparatet ökar risken för cancer eller inte. Möss och råttor som fått medicinen i extremt höga doser har nämligen utvecklat cancerceller i sköldkörteln. Godkännandet ges nu med förbehållet att en varningstext om cancerrisken läggs till i bipacksedeln för läkemedlet.

Analytikern Rune Majlund Dahl säger till business.dk att Victoza trots detta troligtvis kommer att bli en blockbuster för det danska bolaget.

- Lillys preparat Byetta som finns på mrknaden i dga har också en varningstext om cancer bifogat men detta har inte påverkat försäljningen, säger Rune Majlund Dahl.

Enligt bolagets beräkningar kan Victoza komma att sälja för mellan 7 och 8,5 miljarder svenska kronor per år på den amerikanska marknaden.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063