har börjat fundera på hur de ska nå ut med sina produkter till de nya spelarna på apoteksmarknaden.
– Det här står högt på våra kunders agenda, men fortfarande är mycket oklart hur apoteken kommer att nischa sig och vilka marknadsföringsmöjligheter som kommer att finnas, säger Johan Lundgren på Ellermore.
En annan fundering gäller om,
och i så fall hur, apoteken själva kommer att organisera sig. En möjlighet är att de olika återförsäljarna går ihop i en gemensam organisation och sådana samarbeten kan i så fall påverka genom hur många kanaler läkemedelsbolagen kan kommunicera.
hur de kan positionera sig mot apotekskedjorna och arbetat för att visa att de är en attraktiv partner för apoteken rent generellt, enligt Johan Lundgren.
- Rent krasst vill de visa apoteken ”Så här kan vi tjäna pengar åt er”, säger Johan Lundgren.
– Vi har en strategi för hur vi ska jobba på den nya marknaden och vill bygga en kontakt med de nya apotekskedjorna, säger Anna-Lena Mikiver, presschef på Astrazeneca.
Generellt säger hon att Astrazeneca ser positivt på omregleringen,
men det är svårt för läkemedels-bolagen att bedöma vilka möjligheter som egentligen finns.
– Omregleringen innebär ett nytt sätt att arbeta. Antagligen får vi föra olika dialoger med olika aktörer, beroende på hur de kommer att jobba och nischa sig, säger Anna-Lena Mikiver.
Bolaget kommer att sköta större delen av kontakten själva
och de ser det som en viktig del att via apoteken nå ut till patienterna för att komplettera den information som de letar upp själva, ofta på internet.
– Patienterna letar bland annat på olika communities på internet. Vi vill föra en dialog med apoteken om hur vi också kan nå ut med vår information till patienterna, säger Anna-Lena Mikiver.