23948sdkhjf

Topputbildningar tävlar om 295 miljoner

Sveriges bästa utbildningar ska få runt 6 000 kronor per student i bidrag nästa år. Betyget sätts efter Högskoleverkets tregradiga skala.
Högskoleverket jobbar just nu med en ett nytt utvärderingssystem som ska betygssätta utbildningarna enligt en tregradig skala. Toppbetyget ger extra pengar, mellanbetyget innebär ingenting medan bottenbetyget gör att utbildningen får ett år på att rätta till felen – annars riskerar examenstillståndet att dras in. Det nya systemet ska tas i bruk efter årsskiftet.

De som får högsta betyg får alltså vara med och dela på 295 miljonerna, 1,5 procent av de totala 20 miljarderna i årliga anslag till svenska utbildningar.

Eftersom det inte finns någon gräns för hur många utbildningar som kan få toppbetyget i utvärderingen vet Utbildningsdepartementet i dagsläget inte exakt hur mycket respektive utbildning kan komma att få i ersättning för den högsta utvärderingen.

– Vi vet förstås inte hur många utbildningar som kommer att få högsta betyg. Pengarna kommer dock att riktas mot antal studenter, ju fler studenter desto högre ersättning, säger Sara Bringle, departementssekreterare på Utbildningsdepartementet.

I Sverige finns omkring 1 600 utbildningar under forskarnivå som leder till en examen inom högskolesektorn och det finns knappt 300 000 studenter på utbildningar som leder till en examen.

Om man antar att tjugo procent av utbildningarna får högsta betyg innebär det att varje lärosäte får ungefär 6 000 kronor per student, vilket vid en första anblick kan verka lite.

Sara Bringle försvarar satsningen och menar att en utbildning med några tusen studenter ändå kan ha råd att anställa en extra lärare för den pengen. Just den låga lärartätheten och bristen på disputerade föreläsare är en återkommande kritik från studenter. Dock kommer kvalitetspengen att gå till respektive lärosäte. Det är alltså fritt fram för lärosätet att välja att premiera framgångsrika utbildningar eller använda resurserna till att hjälpa utbildningar som släpar efter.

– Det kan finnas andra kvalitetsfrågor som lärosätena vill prio-

ritera, det är upp till dem, säger hon.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093