23948sdkhjf

Så jobbar vi med empolyment branding

Personalansvariga på Novo Nordisk, Karolinska Institutet, Pfizer och Sahlgrenska Akademin berättar de arbetar med employment branding.
Lars Christian Lassen, global hr-chef, Novo Nordisk

– Vi ser inte employment branding som ett avgränsat område, det är något som måste integreras i allt vi gör eftersom det handlar om hur de anställda trivs. För att visa vad våra anställda tycker arbetar vi med sociala medier. De som deltar i vårt graduate program bloggar om sina upplevelser och vi finns på både Facebook, Twitter och Linked In. Vårt employment branding-erbjudande handlar om förändring, dels för den anställde själv, han eller hon kan förändra sitt liv genom de utmaningar som erbjuds i arbetet, dels för diabetespatienterna vi arbetar för att hjälpa. Det som gör oss attraktiva för arbetssökande är att vi är ett stort, framgångsrikt bolag, vilket innebär både trygghet och möjligheter för den anställde att utvecklas.

Ylva Lindberg, personaldirektör, KI

– KI har förhållandevis lätt att rekrytera och attrahera anställda. Vi har väldigt mycket gratis då KI är ett av världens främsta universitet inom medicin som syns mycket i media, det är en enorm fördel. Vi har också en väl utvecklad alumniverksamhet och de 200 doktorander som disputerar här varje år är viktiga ur employment branding-synpunkt. De utländska forskare som kommer hit är också en viktig pusselbit genom de nya kontakter som knyts mellan forskargrupper i olika länder, det är en jätteviktigt då KI verkar i en allt mer globaliserad värld. Därför är det viktigt att måna om ett forskarutbyte mellan olika universitet i världen. För att anställda ska attraheras av att arbeta och stanna kvar vid KI genomför vi en stor medarbetarundersökning vartannat år för att förbättra vår arbetsmiljö. Genom medarbetarundersökningen får vi resultat i vår arbetsmiljö av ledarskap, organisationsklimat och engagemang. Vilket innebär att vi fokuserar våra insatser inom hr på dessa områden för att uppnå bättre resultat. Vi arbetar också proaktivt med friskvård. Vi samarbetar vi med en företagshälsovård där vi får fysisk aktivitet på recept.

Annika Holm Sundström, Talent Acquisition Manager Nordic, Pfizer

– Vår globala närvaro, förändringsbenägenhet samt att vi redan nu har medarbetare som vill och kan leda i förändring attraherar. Detta försöker vi kommunicera redan i dag. Eftersom både vår omvärld och affärsmodell förändrats är vi nu mitt i ett globalt re-positioneringsprojekt som ska resultera i en ny plattform för vårt employer branding-arbete, både globalt och lokalt.

– Hela läkemedelsindustrin fokuserar på att skapa förutsättningar för bättre hälsa och det är inte många branscher som kan toppa det. Oavsett roll hos oss bidrar alla medarbetare på ett eller annat sätt till att nya innovativa läkemedel kan utvecklas, produceras och marknadsföras för att slutligen nå dem som bäst behöver dem. Pfizers ambition är att skapa fler år till livet och mer liv till åren.

Christin Wackerberg, personalchef, Sahlgrenska Akademin:

– Vi arbetar aktivt med marknadsföring och vårt eget varumärke i relation till omvärlden. Både hr-avdelningen och informationsavdelningen vid akademikansliet har i uppdrag att arbeta med varumärkesfrågorna och har avsatt resurser för detta.

– Sahlgrenska akademin har allt inom det hälsovetenskapliga området under samma paraply: medicin, vårdvetenskap, odontologi samt farmaci. Det tillsammans med det faktum att vi befinner oss i en region med nordens största sjukhus, betydelsefull läkemedelsindustri och en stark tradition inom klinisk forskning

ser vi som en viktig konkurrensfördel.

– Vi har bland annat en introduktionsutbildning för nyanställda och en medarbetarutbildning för alla anställda.

– Vi medverkar också vid mässor och konferenser för att marknadsföra oss som arbetsplats. Vi har också satsningar på strategiska anställningar av juniora och seniora forskare, och karriärdagar för disputerade naturvetare.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08