23948sdkhjf

Pilot som ger tidiga råd

Nytt samarbetsprojekt hjälper bolagen att satsa på rätt produkter.
Kostnaden för att ta fram ett nytt läkemedel är cirka tio miljarder kronor. En kostnad som ska täckas av den efterföljande försäljningen av läkemedlet. Men en allt mer pressad sjukvårdsekonomi ställer högre krav på att de nya läkemedlen som kommer ut på marknaden lever upp till prislappen.

Biotech Sweden har tidigare skrivit om att fler och fler företag satsar på hälsoekonomi och vetenskaplig rådgivning vid utveckling av nya läkemedel för att ta reda på kundernas betalningsvilja. Sedan i höstas deltar dessutom Astrazeneca, Glaxosmithkline och Johnson & Johnson i en pilotstudie som initierats av ett europeiskt nätverk av beslutsfattare engagerade i sjukvårdsfrågor. Målet är att samtliga intressenter, från läkemedelsbolag och regulatoriska myndigheter, till landsting och patientgrupper, ska komma in på ett tidigt stadium i läkemedelsutvecklingsprocessen för att öka chansen att rätt läkemedel når marknaden.

– Utvecklingen av läkemedel tar lång tid och kostar mycket pengar. Därför är det viktigt för alla parter att veta om läkemedlet fungerar och om samhället ser något värde i att det finns på marknaden, säger Gunnar Olsson, forskningschef för hjärta/kärl och mage/tarm på Astrazeneca och deltagare i pilotstudien med ett diabetesprojekt.

För Astrazenecas del inleddes pilotstudien i oktober 2010 med en träff med de olika intressenterna. Då diskuterades ett av företagets diabetesprojekt – en substans för att förbättra den metabola kontrollen hos diabetiker. Projektet befinner sig i ett tidigt stadium och i samtalen diskuterades bland annat upplägg och utformning av studier, vilka variabler som ska ingå i studierna samt läkemedlets användningsområden och effekter. Nästa steg blir en uppföljning i april där pilotprojektet ska utvärderas. Gunnar Olsson tror att detta arbetssätt är framtiden för läkemedelsbranschen.

– Ingen blir glad om nya läkemedel som inte tillför något nytt kommer ut på marknaden, säger han.

Även tidigare har intressenterna kommit med respons i utvecklingsprocessen, men vid olika tidpunkter. Tanken är att det nya arbetssättet ska samla alla åsikter på en och samma gång och ge en mer enhetlig bild.

– I dag kan vi få olika besked från olika håll, men genom att samla alla tidigt i processen kan vi staka ut en bättre riktning. Det tjänar alla på, säger Gunnar Olsson.

För industrin har det naturligtvis alltid varit viktigt att de läkemedel som produceras också hittar köpare. Men när prisnivån för generika är betydligt lägre än för originalläkemedel och sjukvårdens ekonomi är allt mer pressad ställs högre krav på de nya läkemedel som utvecklas.

– Detta har accentuerats de senaste fem åren. Alla är intresserade av hur vi spenderar medel på bästa sätt. Vi inom industrin måste veta att de läkemedel vi utvecklar är tillräckligt mycket bättre än de som finns och att samhället är villigt att betala för dem, säger Gunnar Olsson.

Piloten drivs av nätverk Pilotstudien startades av European healthcare innovation leadership network.

Nätverket består av huvudmän inom vård från hela Europa.

Pilotstudien drivs och administreras av Tapestry network.

Läs mer på www.tapestrynetworks.com

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093