23948sdkhjf

Branschen måste bredda sin identitet

Vi måste se vård, forskning och företag som samverkande, viktiga delar av värdekedjan inom affärsområdet hälsa.
Life science-branschen behöver bredda sin identitet. I Storbritannien definierar företagen sig som verksamma inom ”health care and life sciences”. Det kanske är dags att både life science-industrin i Sverige och branschorgan som denna tidning tar ett bredare grepp.



Swedish medtech och Vinnova
visar i rapporten ”Det innovativa medtech-Sverige” från april att en av de största utmaningarna, särskilt för de mindre medicintekniska företagen, är att sälja innovativa produkter till svensk vård. Finns det ingen efterfrågan är det svårt att motivera utvecklingen av nya behandlingsmetoder och tekniker. Förlorare blir patienterna. Företagen lyfter också fram att vårdpersonal och kliniska forskare är den främsta källan – näst efter egen personal – till innovation för företagen.

Flera intressanta initiativ är på gång som kombinerar företagens utveckling och vård av patienter. I Linköping integreras Centrum för medicinsk bildvetenskap och visualisering, CMIV, med kliniken vid universitetssjukhuset i Linköping. Västra Götalandsregionens strategi tar utgångspunkt i samarbetet mellan akademi, sjukvård och företag. Ett exempel på kliniska satsningar som både erbjuder forskning och industriell samverkan är den nya satsningen på 1,6 miljarder i Bild- och interventionscentrum vid Sahlgrenska sjukhuset som ska stå klart 2015.

Om Nya Karolinska sjukhuset har ambition att bli en globalt attraktiv testbädd för hela området ”health care and life sciences”, där företagen kan demonstrera och utveckla nya innovativa behandlingsmetoder och nya vårdprocesser direkt i klinisk verksamhet, så kan vi attrahera flera ledande företag till Sverige och behålla dem vi har. Världsledande företag som Elekta är globala och söker sina utvecklingspartners där samarbetet och utvecklingen blir mest effektiv – med störst vinst för patienten som får tillgång till den bästa vården. I dag sker det inte främst i Sverige utan i exempelvis Kanada och Storbritannien. Nog behöver vi ha högre ambitioner när det gäller samarbeten med i grunden svenska företag?

Vinnovas roll går alltmer mot att sammankoppla och katalysera samverkan mellan aktörer. I utlysningen ”Utmaningsdriven innovation” som lanseras nu i maj vänder vi oss till breda sektors- och ämnesöverskridande konstellationer. Vi har också fått ett regeringsuppdrag att utveckla testbäddar inom hälso- och sjukvård samt äldreomsorg. Satsningen innebär att ny teknik, nya tjänster, organisation eller arbetssätt ska kunna testas och utvecklas i samarbete mellan hälso- och sjukvård och företag.

För att möta utmaningen framtidens hälsa och sjukvård, måste vi sätta patientens behov i centrum och se vård, forskning och företag som samverkande, viktiga delar av värdekedjan inom affärsområdet hälsa.

Jenni Nordborg, enhetschef för bioentreprenörsskap på Vinnova.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094