23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Life Science Sweden
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Big pharma ratar Facebook

Bojkottar sociala medier om de inte får styra över kommentarerna.
Flera amerikanska läkemedelsbolag

startade företagssidor på det sociala nätverket Facebook först efter att de fått privilegiet att moderera och blockera kommentarer som var knutna till deras Facebooksidor. Detta var ett privilegium som företag i andra branscher inte hade möjlighet till, enligt den amerikanska tidningen Washington post.





Nu har Facebook dock beslutat

att ändra kommentarspolicyn för läkemedelsföretagen och tvingar dem att öppna kommentarsfältet. Den 15 augusti i år öppnades kommentarsfälten på alla läkemedelsbolags Facebooksidor för första gången.





Anledningen är att Facebook fastslår

att ett socialt nätverk ska vara interaktivt och menar att hela syftet med nätverket urholkas om kommentarerna blockeras. Utan kommentarer är företagssidorna på Facebook reklam och inte sociala interaktioner. Vidare anser Facebook att policyändringen är nödvändig för att läkemedelsbranschen ska kunna ha en riktig dialog med sina kunder.





Läkemedelsbolagen å sin sida

är oroade över att felaktiga medicinska råd eller rapporteringar om biverkningar kan spridas med en öppen kommentarspolicy. Flera stora läkemedelsbolag som Astrazeneca och Johnson & Johnson ska, enligt Washington post, ha stängt ner flera utav sina Facebooksidor innan den nya kommentarspolicyn började gälla. Astrazeneca, som säljer det antidepressiva läkemedlet Seroquel, ska ha stängt en sida om depression på fredagen, tre dagar före startskottet för den nya policyn. Johnson & Johnson ska ha stängt ner fyra sidor totalt, två knutna till ADHD, en till reumatism och en till psoriasis. Bolaget säljer läkemedel för samtliga tillstånd.





Facebook kommer dock

att tillåta företagen att styra över kommentarerna på de företagssidor som är knutna till specifika receptbelagda produkter. Dessa sidor är en minoritet av läkemedelsbolagens företagssidor.





Företagen har nu upprättat

egna policys för kommentarer på den egna företagssidan för att förbehålla sig rätten att radera kommentarer som de anser vara olämpliga.





Kort om bolagens egna policys





- Avsändaren måste vara minst 18 år gammal.





- Kommentarer får inte vara oanständiga, provocerande, respektlösa, innehålla svordomar eller vara utformade på något sätt som Astrazeneca tycker är olämpligt.





- Får inte vara missledande eller förvirrande.





- Får inte innehålla försäljningsargument för andra produkter eller tjänster.





- Allt som skrivs på Astrazenecas Facebook-sida ägs av Astrazeneca och kan komma att publiceras och distribueras av Astrazeneca utan att ersättning ges till upphovsmannen.





Kommentarerna får ej innehålla:



- Referenser till produkter, Pfizers egna eller något annat företags.





- Referenser om biverkningar.





- Vulgära kommentarer.





- Medicinska råd.





- Irrelevanta ämnen.





Pfizer förbehåller sig rätten att ta bort kommentarer som är olämpliga på sätt som ännu inte är listade ovan.





BREAKING
{{ article.headline }}
0.125