Neurosearch gör en kraftig omorganisation i bolaget för andra gången i år. Syftet är att få ner kostnaderna och enbart fokusera på försäljning och marknadsföring av bolagets läkemedelskandidat Huntexil, för behandling av Huntingtons sjukdom.
- Under de kommande två åren gör vi en planerad omstrukturering och kontrollerad nedläggning av bolagets övriga verksamheter. Genom detta förväntas organisationen minska till cirka 35 anställda, skriver ledningen i ett pressmeddelande.
fasta och personalrelaterade kostnader från drygt 200 miljoner svenska kronor per år till 59 miljoner kronor.
en annan omorganisering vilket resulterade i att 20 procent av staben försvann, både från anläggningen i Köpenhamn och i Göteborg. Redan då började företaget förbereda för registreringen av Huntexil och genom omorganisationen skulle bolaget spara 120 miljoner kronor årligen.
i både positiva och negativa ordalag under utvecklingsprocessen. Under hösten 2010 avslutade företaget en fas II-studie på 227 patienter son visade på tveksamma resultat eftersom preparatet visade sig vara både effektivt och verkningslöst, beroende på vilken mätmetod som användes. Några av patienterna var dock intresserade av att fortsätta behandlingen så i april i år startade bolaget en uppföljningsstudie på preparatet för att utvärdera säkerheten vid en längre tids användning.
i ett fas III-program där bolaget räknar med att få in 630 patienter.