23948sdkhjf

Innovationsstrategi för global attraktion

Sverige är inte det enda landet som förstått att framtidens tillväxt är lika med innovation.
Länge har Sverige kunnat förlita sig på industrins roll för välfärd och på att storföretagen omsätter den forskning som bedrivs vid universitet och högskolor till nya produkter och tjänster.

Den ökade konkurrensen från andra länder gör dock att svenska storföretag blir allt mindre bundna till Sverige. Företagen förlägger forskning, produktion och distribution till de länder med bäst kompetens och mest fördelaktiga villkor. På allvar måste vi börja fundera över hur vi ska behålla små och medelstora företag och hur vi kan utvecklas så att de också vill stanna här?

Det borde vara nyckelfrågorna i vår innovationsstrategi.

Strukturomvandlingen g år snabbt inom life science-branschen. Astrazeneca dominerar genom att ha 25 procent av alla anställda, men trenden under den senast tioårsperioden är ändå att läkemedelbranschen har gått från Pharmacia till småskalighet.

I nom medicin har vi bland andra Gambro, GE Healthcare och Elekta men branschen kännetecknas även av ett stort antal mindre företag med högt specialiserade produkter. Utmaningen ligger i att ersätta småskaligheten med samverkan och samskapande.

Men hur tjänar vi pengar på öppen innovation när utvecklande och ägande sker gemensamt? Den frågan diskuterades flitigt nu senast vid årets toppmöte mellan amerikanska och svenska industriföreträdare och investerare i Stockholm, Swedish american life science summit 2011. Flera betonade att partnerskap behövs mellan hälso- och sjukvårdsgivare och produktföretag.

Som vanligt lyftes bristen på entreprenörer fram, men med en delvis ny vinkel. En frisk fläkt i den debatten var Håkan Åström, styrelseordförande för Orexo, som belyste att de flesta ledare i nya företag kommer från big pharma medan det i stället är helt nya sätt att organisera, leda och utveckla som behövs.

Maria Alriksson, vd för Xbrane, är ekonom och ingenjör och var där som ett lysande exempel. Däremot lyste tyvärr företrädare för hälso- och sjukvård både offentligt och privat med sin frånvaro.

Att företagen sätter patienten i fokus för en bättre vård var däremot väldigt tydligt under årets Almedalsvecka. Genomgående märks hur svårt mindre företag har att komma in på den svenska marknaden när exempelvis en medicinsk-teknisk lösning kompletterar eller ersätter läkemedelsbehandling.

Det är för mycket stuprörstänkande och fokus på kostnaden vid investeringstillfället snarare än på totalkostnaden för och kvaliteten på vården.

Tekniken kan, rätt använd, bidra till att effektivisera både vården och dess organisation men för detta krävs en kulturförändring inom både sjukvård och näringsliv.

Dagens innovationsprocesser och logik är inte tillräckliga för att lösa globala utmaningar. Det behövs nya former av integration mellan politikområden, mellan sektorer, mellan såväl privata som offentliga aktörer samt nya former för styrning och ledning.

Vinnovas insatser kring samhällsutmaningar siktar på att få innovationsutveckling och forskning att interagera bättre, stimulera samverkan och stärka svenska företags tillgång till utländskt kapital, kompetens och innovation.

Regeringen driver den nationella innovationsstrategin med sikte på 2020 och mycket händer regionalt i Skåne och Västra Götaland. Vilka nyckelfrågor vill branschen lyfta för politiken? Är detta viktigt för dig – se till att påverka! Fler innovativa företag behöver bli synliga i samhällsdebatten.

Jenni Nordborg,

Enhetschef för bioentreprenörskap på Vinnova.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063