tolv år sedan och när Biotech Sweden skrev om bolaget i nr 3 2002 skulle företaget just lansera sin första produkt, en tampong med mjölksyrabakterier för kvinnor med underlivsbesvär.
– Tampongen lanserades i Sverige och Norge och det gick fantastiskt bra. Ellen hade redan då sikte på en internationell lansering och då i första hand på de stora europeiska marknaderna, berättar Monica Wallter, vd i bolaget sedan 2008.
Men här stötte
bolaget på ett problem. Förpackningarna som tampongerna distribuerades i var gjorda i papper med en hållbarhet på ett år. För den internationella lanseringen krävdes en förpackning som var helt tät och med en längre hållbarhetstid.
– En sådan utvecklades men var inte klar förrän under 2007 och det hela innebar ett litet hack i maskineriet, konstaterar Monica Wallter.
I dag säljs
de probiotiska tampongerna på ett stort antal marknader i Europa och Ellen har hittills tecknat avtal på 37 marknader. År 2009 bildade man också ett dotterbolag i Kina för att vara redo att ge sig in på den kinesiska marknaden när det blir aktuellt.
Hur mottogs möjlksyratampongen
för tio år sedan?
– Användarna tyckte att den var fantastisk, men det fanns en stor skepsis hos läkare mot probiotika i största allmänhet. Sedan dess har kunskapen och erfarenheten om probiotika förändrats mycket och det är i dag ett etablerat alternativ.
Än så länge
har företaget inget positivt kassaflöde och länge var Ellens probiotiska tampong, med samma namn som företaget, bolagets enda produkt på marknaden. I början av april meddelade dock företaget att de skulle lansera två nya probiotiska produkter: en som tas oralt och som ska främja kvinnors hälsa och en för att bibehålla friska urinvägar.
Innan Monika Wallter
blev vd på Ellen arbetade hon under många år på olika positioner i olika företag inom life science-branschen.
Hur har branschen förändrats?
– Bolagen inom life science har generellt blivit bättre på att kommersialisera sig och att bedöma marknadsförutsättningarna.