23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Life Science Sweden
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

EU-kommissionen lockar kvinnor till forskningen med sexistisk reklam

Ville få fler kvinnor att söka sig till forskarvärlden.
I veckan lanserades

EU-kommissionens reklamkampanj som ska locka fler kvinnor att söka sig till en karriär inom forskningen. Reklamen som går under banderollen “Science: It’s a girl thing!” och gestaltar unga kvinnor i högklackade skor, läppstift och nagellack som rör sig i en miljö med provrör och forskningsutrustning.





Reklamen fick dock

inte det genomslag EU-kommissionen hade hoppats på utan kritiserades för att vara sexistisk bland annat på mikrobloggen Twitter.





I en intervju

i DN med Pierre Schellekens, chef för EU-kommissionens kontor i Sverige, har EU-kommissionen redan reagerat på kritiken och tagit bort reklamfilmen. EU-kommissionen ska också ha bett om ursäkt för att filmen snarare motverkat sitt syfte.





BREAKING
{{ article.headline }}
0.093