23948sdkhjf

Episurf snabbar på

Medicinteknikbolaget Episurf Medical får snabbt svida om efter att ett av bolagets implantat beräknas få CE-märkning ett år tidigare än planerat. Nu pågår intensiva marknadsförberedelser och till våren lanseras första produkten.
I somras fick det Stockholmsbaserade medicinteknikföretaget Episurf Medical godkänt från Läkemedelsverket att starta en klinisk studie med bolagets implantat för broskskador i knälederna. Studien pågår fortfarande, men efter diskussioner med Episurfs anmälda organ verkar det som om det räcker med data från tidigare studier för att bolaget ska få en CE-märkning. Genom CE-märkningen ska bolaget på så vis kunna sälja produkten på den europeiska marknaden.

– Det är självklart fantastiskt. Vanligtvis brukar det gå åt andra hållet när tidsplanen för produktlanseringar rubbas, säger bolagets vd Nina Bake och fortsätter:

– Tidigareläggningen av CE-märket innebär att vi kan lansera produkten ett år tidigare än planerat, säger hon.

Produkten, Episealer knee, är ett implantat tillverkat av en kobolt-kromlegering som anpassas efter varje patients anatomi och individuella broskskada. Implantatets yta är belagd med syntetiskt ben, hydroxylapatit, som stimulerar kroppens egna ben att växa samman med implantatet.



Ledningen i Episurf Medical
anade att det skulle bli en tidigarelagd marknadsintroduktion och anställde en ny säljchef i början av hösten. Bolaget jobbar nu mycket med att bjuda in kirurger från olika europeiska länder för att demonstrera implantatet och undervisa dem i hur det används.

– Nu fokuserar vi på key opinion leaders, men kommer även att ha ett bredare anslag framöver. Framför allt ligger fokus på kirurger i Norden, men även andra utvalda länder i Europa, säger Nina Bake.

Sverige kommer huvudsakligen att fungera som ett referensland, men Nina Bake ser inte att det är här bolaget kommer att växa.

– Dels är Sverige ett för litet land och dels handlar det om betalningsviljan, där andra länder är större marknader för våra implantat, säger hon.



På frågan om hur bolaget ska nå de nya marknaderna i Europa vill Nina Bake intege besked i om det blir genom att sätta upp dotterbolag i andra länder eller om det ska ske genom huvudkontoret i Stockholm. Men att det kommer krävas ytterligare finansiering är hon tydlig med.

– Som vi kommunicerat tidigare kommer vi att behöva ta in mer pengar när vi nått CE-märkning för att kunna axla en större marknadsexpansion. Men när det blir får jag återkomma om, säger hon.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.111