23948sdkhjf

"Vi räknar med att anställa tio personer"

Jan Arne Jakobsen är vd för nybildade Abbvie Sverige, läkemedelsföretaget som bildas när Abbott vid årsskiftet delades upp i två. Här berättar han om planerna.
På onsdagen den 2 januari genomfördes till slut delningen av jättekoncernen Abbott. På New York-börsen noterades Abbvie som är namnet på det nya läkemedelsföretaget som tar över alla patenterade läkemedel från Abbott. Kvar i Abbott finns bland annat diagnostik och medicinteknik. I Sverige är Jan Arne Jakobsen sedan nyår vd för den svenska delen av Abbvie.

Vad innebär det här för er rent konkret?

– För personalen blir det inte jättestora förändringar. Abbott har länge drivits som ett väldigt diversifierat bolag. Sedan tidigare har patenterade läkemedel skötts av en egen division här i Sverige och det är helt enkelt den divisionen som nu blir nya Abbvie. Den största förändringen är egentligen att vi byter namn.

– Men det kommer också påverkar vår identitet här i Sverige. Svenska Abbvie blir en större del av globala Abbvie än svenska Abbott någonsin var i globala Abbott, det tror jag kommer att märkas. Förhoppningsvis gör den mindre storleken på koncernen också att beslut kan fattas snabbare.

Vad är målet med den här uppdelningen?

– Jag hoppas att det betyder att vi blir mer fokuserade på att driva fram de projekt vi har i pipeline. Tanken är att det ska bli lättare för både Abbott och Abbvie att utveckla sina strategier. Att driva fram läkemedel som vi gör har en annan tidshorisont och risk än diagnostik och medicinteknik som Abbott kommer att fortsätta med. Det kommer därför bli tydligare mot investerare och andra att förstå de olika strategierna.

Kommer det att bli några personalförändringar?

– Nej, inte på grund av uppdelningen, vi har kvar samma 125 medarbetare. Men vi räknar med att anställa ytterligare tio personer under 2013 till framförallt vår avdelning för kliniska prövningar. Vi har över 20 substanser i fas II och fas III och flera av dessa utvärderas redan i olika svenska prövningar, vi har i dagsläget ett 30-tal studier igång i Sverige. Vi räknar med att detta kommer att utökas ytterligare och att vi därför behöver fler personer.

Vad är största utmaningen för Abbvie Sverige?

– Det är att göra namnet känt. Vi har ju samma produktportfölj som tidigare, men ännu så länge är det få som känner till namnet.

– Sedan är det en generell utmaning för branschen att få ut nya läkemedel till svenska patienter. Sverige ligger efter där jämfört med andra länder och det är en stor utmaning.

Finns det några fördelar som ni hade som en del av Abbott som du kommer att sakna?

– Eftersom vi var ett väldigt diversierat bolag så fanns det karriärmöjligheter både här i Sverige och globalt som nu försvinner och det tycker nog vissa är tråkigt. Sedan kommer vi så klart sakna våra kollegor som arbetar kvar i den delen som är Abbott.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095