23948sdkhjf

Orexo listar aktie på USA-börsen

I samband med Zubsolvlanseringen i måndags listade Orexo sin aktie för handel på den amerikanska marknaden.
Det rådde ingen tvekan om läkemedelsbolaget Orexos lednings entusiasm inför bolagets lansering av Zubsolv i USA, när bolaget på onsdagseftermiddagen presenterade sig för investerare i Sverige och USA i samband med att aktien introducerats på den amerikanska marknaden i form av ett så kallat ADR-program.

- Zubsolv är nyckeln till värdeskapandet i det här företaget. Vi har inget annat val än att lyckas med lanseringen och att ta en väsentlig marknadsandel i USA. Jag är övertygad om att vi ska klara det, sade vd Nikolaj Sörensen vid en telefonkonferens.

Zubsolv, som ges till patienter med opiatberoende, har tidigare fått godkännande av amerikanska FDA och började säljas på måndagen, den 16 september. Marknaden uppges vara värd omkring 1,5 miljarder dollar om året, med potential att växa.

Orexos positiva syn på framtiden hänger samman med Zubsolvtablettens fördelar jämfört med den huvudsakliga konkurrenten Suboxone.

- Vårt mål var att utveckla en tablett som är praktisk att använda, som smakar gott och som löses upp snabbt. Undersökningar visar att nio av tio patienter föredrar Zubsolv jämfört med Suboxone, sade Nikolaj Sörensen.

Tabletten har också ett lägre innehåll av den aktiva substansen buprenorphine än konkurrenterna, utan att för den skull ge en sämre effekt, påpekade Orexochefen.

Ett dilemma för ett litet bolag som Orexo är att lyckas sälja in sig på en jättemarknad som den amerikanska. Problemet reduceras dock av att marknaden i huvudsak är koncentrerad till ett 30-tal delstater, där mindre än 6 000 certifierade läkare står för majoriteten av förskrivningarna.

- Det ger oss möjlighet till en bred täckning av marknaden med en begränsad försäljningsinsats, sade Nikolaj Sörensen.

Vidare beskrev han samarbetet med Publicis Touchpoint Solutions, som kommer att sköta försäljningen rent praktiskt, som unikt. Publicis står för de initiala kostnaderna och får sedan betalt när Zubsolv visar sig lönsamt.

Orexo har också ett amerikanskt dotterbolag med en lokal chef. Vidare sker tillverkning och paketering i USA, vilket har gjort det praktiskt enkelt att förse de 11 000 apotek som förhandsbeställt Zubsolv med varor, enligt Orexochefen.

- Vi har nu genomfört vår transformering från att vara ett forskningsbolag till att vara ett helt integrerat specialistläkemedelsföretag med egen försäljning i USA, sammanfattade han läget för Orexo.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062