23948sdkhjf

Förkylningssäsong får fart på Lundabolag

Försäljningen slog prognosen med flera miljoner. Nu siktar life science-bolaget på nya marknader och en flytt till Stockholmsbörsen under 2014.
Bioteknikbolaget Enzymatica har lyckats väl med försäljningen av sin munspray Coldzyme mot förkylningar. Så väl att prognosen för 2013 överträffas med 50 procent. Vd Michael Edelborg Christensen är också hoppfull om fortsättningen och 2014, ett år då expansion utanför Sverige står på agendan.

- Vi siktar på Norge och Danmark nästa år, men sedan behöver vi hjälp för att komma vidare. Ett eller flera avtal bör kunna komma på plats under första kvartalet för distribution i Europa där produkten är godkänd, säger Michael Edelborg Christensen till Nyhetsbyrån Direkt.

Enzymatica har drivit en omfattande marknadskampanj som gett utslag i försäljningen och placerat Coldzyme på topp-tio-listan över mest sålda förkylningsprodukter, mätt i värde. Det ligger bakom att försäljningen under fjärde kvartalet nu väntas nå sex miljoner kronor och att årsomsättningen når 10,5 miljoner, väl över bolagets prognos om sju miljoner.

Förutom kampanjen har årstiden med förkylningstider bidragit och det manar till viss försiktighet att extrapolera trenden. Michael Edelborg Christensen hyser dock tillförsikt om att Enzymatica ska visa en bra tillväxt även nästa år.

- Förkylningsperioden sträcker sig från september till mars så vi är mitt uppe i den, men Coldzyme kan också användas i förebyggande syfte under andra delar av året. Vi ser också att vi får en återköpsfrekvens hos de som prövat tidigt. De märker att produkten fungerar alldeles utmärkt, säger han.

Samtidigt flaggar han för att försäljningstrenden kan komma att visa viss ryckighet under nästa år.

- Mycket hänger naturligtvis på de distributionsavtal som vi avser att teckna och det skulle innebära att en stor del av försäljningen skulle komma under fjärde kvartalet. Men både tredje och fjärde kvartalen ser bra ut, fortsätter Michael Edelborg Christensen.

Enzymatica kommer fortsätta att bearbeta marknaden genom marknadskampanjer, men i Sverige räknar vd med att det blir i mindre omfattning än hittills.

- Det blir mer för att göra oss påminda, men sedan har vi naturligtvis lanseringen i Norge och Danmark som dock kommer att kosta mindre, säger han.

Enzymatica har inte släppt några siffror för helåret utöver den väntade försäljningen. Vilka effekter de genomförda kampanjerna fått på resultatet är därför inte kungjort, men Michael Edelborg Christensen framhåller att bolaget har pengar kvar och att det inte föreligger något kapitalbehov.

Enzymaticas aktie visade en tvetydig reaktion på måndagens positiva besked. Initialt steg kursen cirka tio procent innan säljtrycket gjorde sig påmint och tryckte ned den till negativt territorium. Vid 11-tiden var den dock upp tre procent jämfört med fredagen till 21:20 kronor. Handeln var relativt livlig, cirka 150 avslut var gjorda vid 11-tiden.

Enzymatica har ett börsvärde kring 400 miljoner kronor och är listat på Aktietorget. Bolaget har dock ställt sig på kö för börsnotering på Nasdaq OMX under 2014.

- Vi är nöjda med Aktietorget, men är redo att ta steget till Nasdaq OMX under andra kvartalet nästa år, säger Michael Edelborg Christensen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062