Hallå där Sarah Fredriksson...
... vd på labbteknikföretaget Genovis i Lund, som ska tala på Life Science Management Day. Vad ska du prata om?
- Jag kommer att berätta om Genovis och den resa jag gjort som grundare av bolaget. Entreprenörskap, innovation och kommersialisering är ord som används flitigt i många olika sammanhang. Jag kommer att belysa de termerna ur ett mer jordnära perspektiv med exempel från mina erfarenheter så här långt. Jag tänkte berätta om framgångar och motgångar och bjuda på både bra och dåliga beslut som jag tagit på vägen. Kanske kan jag visa på att det inte alltid finns utrymme att göra det perfekt, men om drivkraften är rätt kommer man långt ändå. Förhoppningsvis kan jag också bidra med lite tankar om kommersialiseringsprocessen som kan öppna för diskussion om dagens tema.
Hur stor kunskap om kommersialisering har du själv?
- Jag hade ingen kunskap alls när jag startade Genovis även om jag då kanske tyckte att jag hade det. Kunskapen om kommersialisering kommer av egna erfarenheter. Jag har utvecklat, producerat, marknadsfört och sålt produkter på en internationell marknad och det är den resan som gett mig den kunskap jag har i dag. Jag har gjort en hel del misstag, några bra saker och lärt mig av erfarenheter. Mötet med kunderna är den främsta kunskapskällan och det har varit en av nycklarna för mig till den kunskap jag har i dag.
Hur använder du den kunskapen i ditt ledarskap?
- Jag använder alla mina erfarenheter och min vilja att vara nära kunderna, helst lite före dem, direkt i ledarskapsrollen. Jag vill att alla som arbetar i vårt team, oavsett arbetsuppgift, alltid ska vara helt insatta i vad deras individuella arbete betyder för att våra kunder ska ta till sig vår teknik och vara nöjda med vad de betalar för. Helst ser jag att alla medarbetare blir delaktiga i säljprocessen på något sätt. En annan viktig ambition, som kan vara utmanande, är att skapa en växande organisation som kan bibehålla kreativiteten, ta stort ansvar och bjuda in till öppna diskussioner för att skapa kraft i affärsutvecklingen.
Life Science Management Day arrangeras den 25 mars i Stockholm. Läs mer om eventet.