Astrazeneca tar hjälp för cancerprojekt
Bolaget anställer rådgivare för att maximera sin pipeline inom cancer
Enligt uppgifterna tycks närmast samtliga alternativ vara av intresse - försäljning, samriskbolag, samarbeten eller att fortsätta på samma spår - nämns samtliga
som möjligheter.
Astrazenecas vd, Pascal Soriot, sade till Wall Street Journal att fördelen med ett samarbete vore att bolagets kommande cancerpreparat kan komma snabbare till marknaden. Han påpekade att försäljning av cancerläkemedel kräver en mer specialiserad säljkår än för andra preparat.
- Vi skulle kunna marknadsföra dessa produkter själva, men om det finns en möjlighet att få en samarbetspartner som kan skapa värde skulle vi ta den. Det skulle antingen vara en stark kommersiell spelare eller så skulle det behöva vara ett mindre bolag med kommersiell närvaro och en pipeline, sade Pascal Soriot.
Pascal Soriot sade vidare att bolaget även tittar på möjligheter hur bolaget kan utöka sin pipeline som helhet. Bolagets större affärer de senaste åren nämndes som exempel, bland annat när Astrazeneca köpte Bristol-Myers Squibbs andel i samriskbolaget för diabetes.
- Vad vi gjort tidigare är en bra riktlinje för framtiden. Storleken ska dock inte utgöra ett hinder, kommer vi över något verkligt omvälvande och om vi tror att det är genomförbart så kommer vi överväga det, sade han.