23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Life Science Sweden
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Raysearch på uppgång

Bolagets ökade sin omsättning med 40 procent första halvåret 2014.
Den positiva trend

cancervårdsbolaget Raysearch såg under det första kvartalet fortsatte under det andra kvartalet. Det skriver bolagets vd, Johan Löf i rapporten för det andra kvartalet.

I första hand

lyfter han fram bolagets dosplaneringssystem, Raystation, som används för att styra strålbehandlingar.

"Året har startat bra och orderingången för Raystation trefaldigades under det första halvåret jämfört med samma period förra året. Detta måste betraktas som ett trendbrott", skriver Johan Löf.

Raystation var en

starkt bidragande orsak till varför bolagets omsättning steg med 40 procent under första halvåret, och med 89 procent under andra kvartalet till 52 miljoner kronor. Bolaget ska fortsätta bygga upp en global organisation för försäljning, marknadsföring och support gällande Raystation.

"Vi är dock försiktiga och bygger upp infrastrukturen stegvis med målet att direktförsäljningen skall bidra med ett positivt resultat även på kort sikt", skriver Johan Löf.

Raysearchs rörelseresultat under

andra kvartalet förbättrades med cirka 21 miljoner från i fjol och uppgick till 2,1 miljoner kronor.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062