23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Life Science Sweden
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Siktar in sig globalt

Enzymatica visar upp en ökad försäljning men ett minskat resultat. Nu satsar bolaget på fler marknader.
I sin rapport

från det fjärde kvartalet 2014 visade medtechbolaget upp en ökad nettoomsättning på 8,7 miljoner kronor. Det kan jämföras med 6 miljoner under motsvarande period år 2013. Däremot minskade bolagets resultat efter skatt från -4,8 miljoner kronor år 2013 till -12,3 miljoner kronor förra året. Även resultatet per aktie föll, från -0,26 till -0,49 kronor.





Enzymatica utvecklar produkter

för infektioner i andningsvägarna och munhälsa. Produkterna baseras på ett enzym från djuphavstorsk. Ett exempel är förkylningssprayen Coldzyme, som under 2014 bland annat lanserades i

Danmark

.





- Vår strategi att växa genom en stark hemmamarknad och därefter lansera Coldzyme på nya marknader har varit framgångsrik under 2014. Försäljningen blev 19,1 miljoner kronor vilket är en nära fördubblad omsättning jämfört med 2013. Under året etablerade vi oss på flera marknader utanför Sverige, skriver Enzymaticas nytillträdde vd Fredrik Lindberg, i rapporten.





Han påpekar även

att lanseringarna har inneburit inledande kostnader. Nu planeras fler lanseringar, men då tillsammans med distributörer. Förhoppningen är att på så vis minska bolagets egna kostnader i samband med produktlanseringar.





Fredrik Lindberg tillträdde

sin tjänst

som vd

i går måndag. Att han skulle ta över rollen offentliggjordes i slutet av år 2014. Tidigare under året rekryterades även en

ny finanschef

, en kvalitets- och regulatorychef samt en

försäljningsdirektör

till företaget.





Läs mer om Enzymatica.



BREAKING
{{ article.headline }}
0.094