från 2014 skriver specialistläkemedelsbolaget Orexo att företaget avser att fortsätta sina stora satsningar på kommersialiseringen av Zubsolv, en sublingual (under tungan) behandling mot opiatberoende. Läkemedlet är Orexos flaggskeppsprodukt och lanserades på den amerikanska marknaden i
september år 2013. Sedan dess har försäljningen varit med om både toppar och dalar.
år 2014 till cirka 570 miljoner kronor. Det kan jämföras med drygt 429 miljoner år 2013. Årets resultat förbättrades från -154,9 miljoner kronor år 2013 till -56,6 miljoner förra året. Det var en förbättring med nästan 100 miljoner kronor, även om resultatet i slutänden landade på minus.
Företagets eget kapital
ökade rejält till 455 miljoner år 2014 jämfört med 161,5 året innan. Resultatet per aktie uppgick till -1,73 (-5,16).
Under året lade
bolaget stort fokus på lanseringen av Zubsolv på den amerikanska marknaden. Arbetet resulterade bland annat i exklusiva avtal med bolagen CVS Caremark, United Health Group, Optum Rx och Wellcare. Från och med andra kvartalet hade Orexo dessutom en ny partner för den amerikanska kommersialiseringen, Inventiv Health. Detta innebar ett nedlagt avtal med den tidigare partnern
Touchpoint Solutions.
Under hösten valde
Orexo även att förlägga hela bolagets tillverkning till USA.
De stora kommersialiseringssatsningarna
har enligt bolagets vd Nikolaj Sørensen givit resultat.
- Under 2014 uppgick Zubsolv-försäljningen i USA till 228 MSEK, och vi lyckades under året öka marknadsandelen med närmare 5 procentenheter till 6 procent. Enligt offentlig statistik rörande bruttoförsäljning är Zubsolv den mest framgångsrika opiatlanseringen i USA enligt registreringsförfarandet 505 (b)(2)-rutinen sedan 2011. Det råder ingen tvekan om att den fortsatta kommersialiseringen av Zubsolv är vår högsta prioritet under 2015, skriver han i rapporten.
Han nämner vidare
några olika milstolpar som bolaget vill nå under året. Bland annat väntar lanseringen av de två nya doser av Zubsolv som godkändes av den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA i december 2014. Dessutom förväntas ett utökat godkännande för Zubsolv för den nya indikationen induktion.
Enligt Nikolaj Sørensen
väntar även förbättrade subventioner för Zubsolv på den amerikanska marknaden. Han skriver dessutom att Orexo nu börjar blicka utanför sin huvudmarknad USA.
- Ett mål för 2015 är att identifiera potentiella samarbetspartners för kommersialisering utanför USA, samt att påbörja processen för att söka tillstånd från läkemedelsmyndigheterna på dessa marknader.
Partnersamarbeten söks även
för att ta läkemedelskandidaten genom kliniska studier i fas III fram till kommersialisering.
Under det andra
kvartalet år 2014 lämnade Orexo in en stämningsansökan i USA mot generikabolaget Actavis avseende
patentintrånggällande Zubsolv. I februari i år blev det en favorit i repris, då ännu en stämningsansökan lämnades in mot Actavis, den här gången för att Actavis ansökt om att få marknadsföra och sälja generiska versioner av
, innan Orexos amerikanska patent hunnit löpa ut.
Läs mer om Orexo.