23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Life Science Sweden
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Konkurrens drar ner resultatet

Medivirs kvartalsrapport gör analytikerna besvikna. Det låga resultatet förklaras med den ökade konkurrensen på hepatit C-marknaden.
I sin rapport

från det första kvartalet 2015 redovisar läkemedelsbolaget Medivir ett resultat efter skatt på 66,7 miljoner kronor. Det kan jämföras med 284 miljoner kronor under motsvarande period året innan. Resultatet per aktie uppgick till 2,27 kronor (9,01). Ebit-resultatet uppgick till 76,2 miljoner kronor (88,6).





Under första kvartalet

2014 ingår en skatteintäkt om 197 miljoner kronor.





Nettoomsättningen uppgick till

216 miljoner kronor (208). Intäkter från Medivirs egen läkemedelsförsäljning uppgick till 86,8 miljoner kronor (46,4), varav 34,2 miljoner avser försäljning av Olysio, simeprevir, mot hepatit C (0) och 52,6 miljoner avser försäljning av övriga läkemedel (46,4).





Kassaflödet från den

löpande verksamheten uppgick till 205 miljoner kronor (-57,8) och de likvida medlen uppgick vid periodens utgång till 998 miljoner kronor (342).





Försäljningen av Olysio

i Norden påverkades negativt av ökad konkurrens och genomsnittlig intäkt per patient under första kvartalet minskade jämfört med tidigare kvartal, enligt rapporten. Bolaget räknar med att konkurrensen inom hepatit C-området kommer att fortsätta öka, vilket kommer att ha en negativ påverkan på såväl Medivirs globala royaltyintäkter som försäljningen lokalt i Norden.





- Den nordiska marknadens försvagning drivs av minskad nettoförsäljning per försåld Olysio-förpackning till följd av det avtal som ingåtts med de svenska landstingen samt förändringar i de nationella behandlingsriktlinjerna som gynnar konkurrerande produkter på bekostnad av Olysio, skriver bolaget.





Enligt en kommentar

från Nordea Markets efter tisdagsförmiddagens rapport nådde Medivirs kvartalsrapport inte alls upp till förväntningarna, varken Nordeas eller konsensus. Högst upp på minuskontot hamnar egenförsäljningen av flaggskeppsprodukten Olysio.





- Försäljning på 34 miljoner i det första kvartalet var hela 45 procent lägre än vad vi hade väntat, poängterar Nordea.





Medivirs kommentarer kring

konkurrens och prispress gör knappast saken ljusare för Olysios framtid menar Nordea och spår att bolaget är tillbaks till förlustrutan redan mot slutet av året.





Vid 11.30-tiden

på tisdagen hade läkemedelsaktien tappat hela tio procent till 83 kronor. Nordeas rekommendation är sälj.





Läs mer om Medivir.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.122