23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Life Science Sweden
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Satsar på sälj

I sin nya strategi fokuserar Ellen på marknadsföring och tillväxt i Europa.
Probiotikabolaget Ellen har

arbetat igenom sin strategi och beslutat att företagets huvudfokus för de närmaste tre åren är tillväxt i Europa, och att bolaget kan finansiera satsningar med befintligt kapital. Det framgår av ett pressmeddelande.





Strategin innebär en

bredare produktportfölj inom kvinnlig intimhälsa, utlicensiering av företagets probiotiska stammar och ökad marknadsföring finansierad av Ellen tillsammans med distributörerna.





- Bedömningen är att nuvarande verksamhetsområde har outnyttjad potential som kan generera ökad tillväxt med bibehållen bruttomarginal förutsatt att Ellen investerar i marknadsföring tillsammans med befintliga distributörer, skriver bolaget.





Den nya strategin

skiljer sig något från hur bolaget arbetat tidigare. Hittills har försäljningen av Ellens produkter helt förlitat sig på marknadsinvesteringar som genomförts och bekostats av distributörerna.





Nu ska marknadsföringsinsatserna

riktas mot de primära försäljningskanalerna apotek, drugstores, internet, direktdistribution och abonnemangsförsäljning.





Den strategiska förändring

som genomfördes 2014 ligger dock fast och innebär att Ellen är ett intimhälsoföretag med en produktportfölj för kvinnor i alla åldrar. Nytt är att produktportföljen ska bestå av både registrerade premiumprodukter och konsumentprodukter med naturliga ingredienser.





Styrelsen har också

lagt fast att Ellen ska söka samarbeten där företagets probiotiska stammar kan utlicensieras mot royalty.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063