Vitrolife, med inriktning mot fertilitet, har under det tredje kvartalet ökat sin försäljning med 41 procent. Den landade på 177 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 125 miljoner under motsvarande period året innan.
Ökningen förklaras främst
genom köpet av det danska fertilitetsbolaget Unisense Fertilitech, nu kallat Vitrolife A/S, hösten 2014. Den försäljning som inte kunde härledas till detta ökade med elva procent.
52 miljoner kronor (36) och resultatet per aktie landade på 2,41 kronor (1,79). Ebitda-resultatet uppgick till 82 miljoner kronor. Det är en 46-procentig ökning jämfört med 49 miljoner kronor under det tredje kvartalet året innan. Även denna ökning hänvisas till ett förvärv, som i det här fallet genomfördes år 2012:
- Resultatet har påverkats positivt av återvunnen tilläggsköpeskilling rörande
om 17 miljoner kronor. Rensat för denna engångspost uppgick ebitda till 65 miljoner kronor, motsvarande en marginal om 37 procent. Valutaförändringar påverkade ebitda positivt om 10 miljoner kronor, skriver bolaget i rapporten.
Bolaget räknar nu
med en expanderande marknad för sina time lapse-tekniker, som används för embryoövervakning efter IVF-behandling. Förväntningen är att marknaden ska växa med fem till tio procent per år ”under överskådlig tid”. En marknad som lyfts fram som särskilt viktig är Kina, världens största IVF-marknad.
- Under de senaste åren har lättnader i enbarnspolitiken i Kina införts. Efter rapportperiodens utgång har Kinas ledning beslutat att familjer i Kina ska ges rätt att skaffa två barn. På några års sikt kan beslutet bidra positivt till efterfrågan på IVF-behandlingar i Kina men på kortare sikt är bedömningen att det endast får en begränsad påverkan, skriver Vitrolifes vd Thomas Axelsson i rapporten.
Läs mer om Vitrolife.