23948sdkhjf

”Amerikanerna undrar vad vi har för visioner”

Vi tycks ha blivit så vana vid pengabrist och motgångar att alla frågor handlar om hur länge du överlever, inte om vad du har för visioner, skriver Ingrid Heath, vice vd Sweden Bio.
Stämningen i rummet förändrades vid lunchen dag två. Från att ha varit öppen, pratsam och nyfiken spred sig nu tystnaden och ansikten blev sammanbitna. Förklaringen fanns i programmet. 15 svenska life science-entreprenörer och några hangarounds som jag själv var på plats i Boston. Fram tills nu hade vi blivit matade med rolig och bra info om den amerikanska marknaden. Strax väntade istället pitchar och grillning av en panel med mycket luttrade investerare.

När de fem investerarna inledde med en diskussion om sin syn på svenska bolag var budskapet brutalt: Om vi ska orka bry oss måste du vara exceptionellt intressant. Vi har världens bästa biotechbolag runt knuten, det är lättare för oss att investera i dem än i något på andra sidan Atlanten. Här försökte Johan Christenson från svenska Healthcap, som ledde diskussionen, argumentera för att de skulle kunna göra bra investeringar i Europa eftersom projekten både har hög kvalitet och en attraktiv prisnivå. Men hans amerikanska kollegor var kallsinniga. ”It doesn’t matter”.

Uppförsbacken var brant. Men de tiotalet bolag som valde att pitcha levererade och kunde lättat andas ut efteråt. Som enbart betraktare kunde jag lugnt anteckna de frågor som återkom om och om igen från panelen. Och jo, det kom en och annan detaljerad fråga om verkningsmekanismer och indikationer. Men framförallt handlade frågorna om människor. Och om visioner.

”Berätta mer om ditt team”. ”Varför ska jag tro på dig?”. ”Har du några världsledande forskare som stödjer dig?”. ”Vad är din bakgrund?”. Och så den besvärande ”Vad skulle du göra om du fick tio gånger mer pengar än du frågar efter?”. Den där sista frågan summerar investerarnas frustration. En av dem konstaterade efteråt att ”svenska och europeiska entreprenörer kommer ofta hit och presenterar projekt, men vi är intresserade av att investera i bolag”.

Kommentaren svider. Vi diskuterar ofta problemet med att så få svenska life science-företag växer sig större än ett par anställda. När diskussionen förs blir den nästan alltid politisk. Det blir en diskussion om bristen på kapital, om dåligt innovationsstöd och så vidare. Allt det där är viktigt och sant och kräver sin uppmärksamhet.

Men bristen på företagsbyggande visioner är inget våra politiker kan göra något åt. Den läxan måste vi som bransch göra själva. Kan du svara på frågan vad du skulle göra om du hade tio gånger så mycket mer pengar? Har du satt ihop ett team som ska bygga ett framgångsrikt företag eller ett team som ska driva ert vetenskapliga projekt framåt? I vårt mikroklimat tycks vi ha blivit så vana vid pengabrist och motgångar att alla frågor handlar om hur länge du överlever, inte om vad du har för visioner.

Det blir lätt amerikanska floskler om att man ska tänka stort och ta över världen och självklart räcker det inte långt i vardagen. Men den svenska måttfullheten räcker ännu kortare. Amerikanerna undrar vad det är för bolag vi ska bygga. Det håller inte att vi blir svaret skyldiga på den frågan.

Ingrid Heath, vice vd Sweden Bio
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047