23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Life Science Sweden
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Ökar försäljningen

Direktförsäljning på utvalda marknader lönar sig för Genovis.
Det Lundabaserade labtechbolaget

Genovis, som utvecklar och säljer enzymer för utveckling och kvalitetskontroll av biologiska läkemedel, visar upp en ökad försäljning från det fjärde kvartalet. Nettoomsättningen uppgick till 3,5 miljoner kronor, en ökning med 67 procent jämfört med 2,1 miljoner kronor under motsvarande period året innan.





Resultatet efter skatt

landade på -3,06 miljoner kronor, en marginell förbättring med 4 799 kronor. Det framgår av bolagets kvartalsrapport.





Under kvartalet lanserade

Genovis en ny version av enzymkitet Gingis Khan Fab.





Under hösten lades

dotterbolaget Geccodots ner. Geccodots avskildes från moderbolaget under våren i samband med Genovis beslut att skifta fokus till enzymmarknaden. Resultatet påverkades negativt av omstruktureringen.





I kvartalsrapporten skriver

vd Fredrik Olsson att den ökade försäljningen under året kan härledas till bolagets nya strategi att bedriva direktförsäljning på de viktigaste marknaderna.





Läs också:



Lägger ner dotterbolaget

Geccodots läggs ner när moderbolaget Genovis lägger allt fokus på enzymmarknaden.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.097