Tillåt mer reklam mot patient

Patienter borde få tillgång till mer direktinformation av tillverkarna, skriver Hanna Brodda, chefredaktör för Life Science Sweden.

Tre grupper i vårt samhälle ska skyddas av lagarna mot marknadsföring. Det är barn, missbrukare och patienter. De anses inte förstå sitt eget bästa. När det kommer till de två förstnämnda kan det ofta stämma. Barn och missbrukare har dokumenterat dåligt omdöme i varierande grad. Men att patienter, sådana som du och jag, inte ska få veta när det kommer ett nytt eller bättre läkemedel än det vi har, det är inte rätt längre.

Senaste uppdateringen av EU:s bestämmelser om marknadsföring av receptbelagda humanläkemedel gjordes 2009. Lagen är hård. Ingen information får riktas direkt till allmänheten. Det gäller inte bara reklam, utan också information till journalister. Uttryck som “bättre”, ”effektivare” och ”billigare” får inte användas utan att det ”underbyggts på ett kvalificerat sätt”, som det står i regelverket, vilket tyvärr leder till att de inte används och för de flesta journalister blir då budskapet svårtytt. Vi får cirka 60 pressmeddelanden till redaktionen varje dag och varje dag funderar vi: På vilket sätt är detta en nyhet?

Reglerna om läkemedelsreklam har haft ett vettigt syfte. Men det menar jag inte längre aktuellt. När reglerna skapades var informationen möjlig att kontrollera. Det är den inte längre. Mängden livsviktig forskning har ökat exponentiellt och måste förstås kommuniceras. Och den har fått livsfarlig konkurrens. Mängden felaktig information och olaglig försäljning har fullkomligt exploderat.

Med dagens reklamregler får producenten av Viagra inte gå ut och berätta varför det är bättre att gå till en doktor och få preparatet utskrivet, än att klicka hem en burk på nätet. Vi får allihop attraktiva erbjudanden om penisförlängning, opioider och prestationshöjare – i vår egen mejlbox. Varje dag! Det är de kriminella som i dag har informationsövertaget. Polis, industri och myndighet ligger långt efter.

Jag tror att de flesta läkare försöker hålla sig uppdaterade om nya behandlingar, men allmänläkaren har ofantligt många forskningsnyheter att ta ställning till. För patienten är motivationen att ta till sig information om det egna terapiområdet en helt annan.

Om informationen fanns skulle varje patient kunna ha en jämlik dialog med sin läkare.

Mer om: Ledare


Håll dig uppdaterad med Life Science Sweden
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

M Andersson
Eller så leder det troligtvis till att obstinata okunniga patienter propsar på att få just det där läkemedlet de sett på TV och inte det identiska, upphandlade/billigare, och/eller säkrare läkemedlet. Prata med vilken apoteksverksam farmaceut som helst och du förlorar snabbt tilltron till idén om att gemene man har kompetens att välja optimalt läkemedel.

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Macchiarini-skandalen: Visselblåsare fälls

Karolinska institutets rektor har beslutat fälla sju forskare för oredlighet i forskning. En av visselblåsarna i Macchiarini-fallet finns bland de fällda. Tidigare rektors beslut ändras.

Ny generaldirektör för Vårdanalys

Svenskt bolag utvecklar cannabistuggummi

Krönika: Allas vinst - allas ansvar

Med det permanenta life science-kontoret på plats är det dags för hela branschen att bidra, skriver Anders Blanck.

Life science-veteran ny vd för UU holding

Mekanism som styr risk för MS identifierad

Nyhetsbrev

Nu är det drag i life science-Sverige!

Arkiv

Svensk life science-organisation växer

I dagarna kom den 250:e ansökan in till Swedenbio, som är Sveriges enda branschorganisation för hela life science-sektorn.

Läkemedelsrening behöver inte vara dyr

Alla kan inte få lika vård överallt - vi måste bli rörligare

200 miljoner till tvärvetenskap

Snabbtester för droganalys ska bli säkrare

Medivir skjuter upp studie

Framtidens Life Science kräver innovativ kompetensförsörjning

Så ska kompetensbehovet matchas med utbudet på framtidens arbetsmarknad

Vd-byte på Karessa

Nuvarande vd får sluta då bolaget siktar på utlicensiering.

Ny HR-chef på Apoteksgruppen

Skåne satsar miljoner på klinisk forskning

Cancertoppmöte: Tidig diagnos viktigast

Recipharm köper anläggning för halv miljard

CMO-bolaget Recipharm köper tillverkningsanläggning för inhalationsprodukter i Storbritannien från Sanofi för 45 miljoner pund, men Brexit oroar inte vd.

Ny spridningsväg för Alzheimer upptäckt

Rekordutdelning till hjärnforskning

Billig nålkirurgi lika bra som läkemedel

Jönköpings cancerpatienter lever längst

Sämst chans att överleva cancer efter fem år har patienterna i Gävleborg. Bäst har de som bor i Jönköping.

Officiellt: Han är Svenskt Näringslivs nya vd

Kommer närmast från läkemedelsjätten Astra Zeneca.

Kry tar in halv miljard

Stort intresse för Tbc-diagnostikföretag

Nya pengar in i Immunovia

Fyra nya till Coala

Håravfallsstudie fullrekryterad

Nya pengar in i Karo

Jobb & Karriär
Ny vd för Karolinska institutet holding

Tummen upp för Braincool i USA

Ny chef på Puls

Spago anlitar CTC

Jobb & Karriär
Biogaia tappar vd

Han lämnar Arocell

Episurf får nytt patent i EU

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.182