23948sdkhjf

Tillåt mer reklam mot patient

Patienter borde få tillgång till mer direktinformation av tillverkarna, skriver Hanna Brodda, chefredaktör för Life Science Sweden.

Tre grupper i vårt samhälle ska skyddas av lagarna mot marknadsföring. Det är barn, missbrukare och patienter. De anses inte förstå sitt eget bästa. När det kommer till de två förstnämnda kan det ofta stämma. Barn och missbrukare har dokumenterat dåligt omdöme i varierande grad. Men att patienter, sådana som du och jag, inte ska få veta när det kommer ett nytt eller bättre läkemedel än det vi har, det är inte rätt längre.

Senaste uppdateringen av EU:s bestämmelser om marknadsföring av receptbelagda humanläkemedel gjordes 2009. Lagen är hård. Ingen information får riktas direkt till allmänheten. Det gäller inte bara reklam, utan också information till journalister. Uttryck som “bättre”, ”effektivare” och ”billigare” får inte användas utan att det ”underbyggts på ett kvalificerat sätt”, som det står i regelverket, vilket tyvärr leder till att de inte används och för de flesta journalister blir då budskapet svårtytt. Vi får cirka 60 pressmeddelanden till redaktionen varje dag och varje dag funderar vi: På vilket sätt är detta en nyhet?

Reglerna om läkemedelsreklam har haft ett vettigt syfte. Men det menar jag inte längre aktuellt. När reglerna skapades var informationen möjlig att kontrollera. Det är den inte längre. Mängden livsviktig forskning har ökat exponentiellt och måste förstås kommuniceras. Och den har fått livsfarlig konkurrens. Mängden felaktig information och olaglig försäljning har fullkomligt exploderat.

Med dagens reklamregler får producenten av Viagra inte gå ut och berätta varför det är bättre att gå till en doktor och få preparatet utskrivet, än att klicka hem en burk på nätet. Vi får allihop attraktiva erbjudanden om penisförlängning, opioider och prestationshöjare – i vår egen mejlbox. Varje dag! Det är de kriminella som i dag har informationsövertaget. Polis, industri och myndighet ligger långt efter.

Jag tror att de flesta läkare försöker hålla sig uppdaterade om nya behandlingar, men allmänläkaren har ofantligt många forskningsnyheter att ta ställning till. För patienten är motivationen att ta till sig information om det egna terapiområdet en helt annan.

Om informationen fanns skulle varje patient kunna ha en jämlik dialog med sin läkare.

Mer om: Ledare


Håll dig uppdaterad med Life Science Sweden
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

M Andersson
Eller så leder det troligtvis till att obstinata okunniga patienter propsar på att få just det där läkemedlet de sett på TV och inte det identiska, upphandlade/billigare, och/eller säkrare läkemedlet. Prata med vilken apoteksverksam farmaceut som helst och du förlorar snabbt tilltron till idén om att gemene man har kompetens att välja optimalt läkemedel.

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Snabbspår lyfter Hansa

Medicinhistoriska packar ihop

Medivir varslar 60 anställda

Hör om nya vapen mot klamydia

Antibiotikaresistensen måste motarbetas på flera sätt. Umeåbaserade företaget Quretech Bio har flera vapen i arsenalen som avslöjas på seminariet Bioscience 2018.

Bredare influensavaccin i 19 av 21 landsting

Har hittat tillväxtfaktor för fettceller

Viktuppgång beror både på att fettcellerna växer i storlek och ökar i antal. Nu har forskare identifierat en tillväxtfaktor som styr fettcellstillväxten. "Nu vill vi testa på människa".

Nyhetsbrev

Rättschef till E-hälsomyndigheten

Arkiv

"Det är bästa vägen"

Medivir sparkar vd:n och fokuserar på att ta bolagets läkemedel till marknad. – Vi är förvissade om att det är bästa vägen, säger styrelseordföranden till Life Science Sweden.

Senzagen stärker upp i USA

Svensk immunterapi prövas mot njursjukdom

I en stor internationell fas 3-studie prövas bolaget Calliditas kandidat mot njurinflammation. Tidigare resultat har varit mycket lovande.

Getinge reserverar miljardbelopp för skadestånd

Enormt intresse för Cannabisbolag

Vd:n ber om ursäkt när bolaget övertecknades med tusentals procent inför börsnoteringen.

TV: "Våga samarbeta med Amazon och Google!"

TV: Spelifieringen ändrar beteenden

Nässpray mot depression nära

Har en helt ny verkningsmekanism än de nuvarande tillgängliga behandlingsalternativen mot depression.

Stärkt skydd för Alzheimerbolag

Grönt ljus för Neurovives studie

TV: Astrazeneca väljer Sverige

Capio säljs till fransk vårdjätte

Läkemedelsförpackningar svåra för äldre

Trots att merparten av alla läkemedel tas av äldre människor är förpackningarna sällan anpassade för den målgruppen.

Får option på Astrazeneca-molekyl

Immunterapi mot ärftlig hudcancer

Umeåbolag sluter globalt avtal

Lobsor får godkännande för parkinsonbehandling

“Vi har ägnat mycket tid och möda för att få bukt med nuvarande behandlings hinder.”

Blir presschef för Astrazeneca

30 miljoner till malariaforskning

Migränläkemedel godkänt

Vill byta namn på typ 1-diabetes

640 miljoner till forskningsprojekt

Ny vd för Probi

Särläkemedelsstatus för Idogen i USA

Designar alternativ till antibiotika

Ny lungbehandling säker

Klaria får pengar från EU

Jobb & Karriär
Blir medicinsk chef på Ascelia

Jobb & Karriär
Ny vd och miljoner i riskkapital

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.153