23948sdkhjf

Hallå där Peter Bramberg...

...ansvarig för life science på ISA, som har varit med och undersökt medtech- branschens framtidsutsikter och pipeline
Varför har ni gjort den här kartläggningen?

- Det är viktigt att vi som gjort utredningen och andra i samhället har kunskap om hur det är ställt med industrin. Hur ser de på kapital, internationalisering, sin pipeline inför framtiden?

- Genomgången blir ett mått på hur industrin mår och granskningen visar att den är på frammarsch. Det är kul att se att mycket av det som ligger i pipelinen är helt nya produkter, snarare än vidareutvecklingar på gamla uppfinningar. Om jag tolkar studien rätt så består mer än 50 procent av pipelinen inom medtech just nu av helt nya produkter. Det gör ISAs arbete lättare. Nytt är mer konkurrenskraftigt. Samtidigt gäller det att få avsättning på det – man vill ju har mer betalt på nya produkter också och för att sälja in dem måste bolagen kunna visa på effektivitet.

Behovet av internationellt riskkapital och industriella partners kommer att öka inom fem år, uppskattar medtechföretagen. Finns det intresse på marknaden för att möta de behoven?

- Jag tror att det är väldigt svårt att få svenskt riskkapital idag. Om man är krass: det finns inga pengar i Sverige idag. Runt 40 procent av de investeringarna förra året var utländskt riskkapital. Sjätte AP-fonden har ändrat sin strategi, SLS Venture har ny strategi och de är bara några exempel. Därför måste man titta internationellt. ISA har processer på gång för att peka på möjligheterna som vi tycker finns i Sverige. Det finns fördelar för amerikanskt och europeiskt riskkapital att söka sig till svenska bolag, eftersom villkoren är fördelaktiga för investerare nu. Eftersom det finns ett stort behov av kapital har investerarna trumf på hand.

- Jag för just nu diskussioner om att vi ska göra riktade insatser mot utvalda riskkapitalister i USA och Europa och hoppas att det ska ge resultat. Samtidigt är det ju så att varför ska en amerikansk investerare satsa i Sverige om han kan göra det i USA? Vi måste visa upp sådant som är radikalt annorlunda och bättre än det som erbjuds där. Därför är det viktigt att vi gör mer riktade satsningar inom life science på ett nationellt plan. Som det såg ut i förra forskningsproppen fick alla lite enligt klassisk svensk rättvisa, men det fungerar inte. Vi måste nischa oss.



Att utveckla den internationella försäljningen är den viktigaste utmaningen, enligt medtechbolagen själva. Hur ser du på det?


- Sverige är en liten marknad men reser man en timme åt vardera håll ger det en marknad på 100 miljoner människor så det är viktigt att leta sig utanför Sverige. Vårt uppdrag är ju att öka svensk industris konkurrenskraft och leta internationella samarbetspartners till bland annat medtechindustrin. I ett senare skede kan de ta steget ut på den internationella marknaden. Exportrådet är de som då hjälper till med själva exportbiten.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062