23948sdkhjf

Sverige står sig väl i internationell jämförelse

Konkurrens. Sverige har ett innovationsklimat som är bättre än de flesta andra länders. Trots det är tillväxten svag. Det är några av slutsatserna från en ny analys som Sweden Bio gjort.
För att få en bild av hur svensk life science står sig internationellt har branschorganisationen Sweden Bio utgått från tre internationella rapporter och gjort en analys av Sveriges konkurrenskraft. I stora drag bekräftar analysen att det som brukar kallas den svenska paradoxen fortfarande gäller. Sverige står sig starkt i att skapa innovationer men lyckas inte kommersialisera idéerna.

I jämförelse med andra länder ligger Sverige i topp när det gäller pengar som spenderas på forskning och utveckling, både från privat och offentligt håll. Här finns också högt utbildad personal att tillgå, en av världens mest effektiva statliga organisationer, och det faktum att vi är mycket snabba på att ta till oss ny teknik. Ändå är tillväxten svag.

– Det här belyser problemen som finns med att ta idéerna från ax till limpa. Vi måste till exempel få landstingen att inse vikten av klinisk forskning och kanske måste det bli lättare att få statlig finansiering även för projekt som är nära marknaden. Idag finns det mycket kapital i början, men sedan är det svårare, säger Johan Järte, vd på Sweden Bio.



Satsas det för mycket pengar och för brett i den tidiga innovationsfasen?


– Nej det tror jag inte, man måste satsa på bredd för att få fram nyheter. Men riskviljan måste bli större från finansiärerna även i de senare stadierna.

I sin analys föreslår Sweden Bio ett par områden där Sverige måste bli bättre för att branschen ska utvecklas och överleva. Till exempel vill de att landet ska bli mer attraktivt för experter att stanna kvar i Sverige och att små företag ska fokusera på att bli större. Johan Järte efterlyser framför allt att de senaste årens prat nu övergår i verkstad.

– Ett problem idag är att alla springer åt olika håll. Men Sweden Bio har kallat alla bioregioner i landet till ett möte för att enas om vad det är som faktiskt måste göras.

När det kommer till företagens egna ansvar tror Johan Järte att det måste till fler samgåenden för att företagen ska växa till sig.

– Det kan vara ett sätt att hitta nya affärsmöjligheter, säger han.

Sweden Bio planerar att utföra denna studie årligen för att undersöka utvecklingen av den svenska life science-industrin och utvärdera resultatet av Sweden Bios egna arbete.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078