23948sdkhjf

Målmedvetenhet och strategi viktigt för att lyckas med lanseringen

Medivirs läkemedelskandidat TMC435 för behandling av hepatit C utvecklas i dag i klinisk fas III. Men bolaget har redan börjat förbereda inför lanseringen.
Hepatit C-preparatet TMC435 är Medivirs främsta läkemedelsprojekt och utvecklas i dag tillsammans med samarbetspartnern Johnson and Johnson i globala kliniska fas III-studier. Preparatet har visat positiva resultat i fas II och parallellt med fas III-studierna har bolaget börjat förbereda inför ansökan om marknadsgodkännande och lansering. I juni 2011köpte Medivir upp läkemedelsbolaget Biophausia för att komplettera sin verksamhet med en marknads- och försäljningsorganisation. Birgitta Wikman Erlandson, chef förkommersiell utveckling på Medivir, leder arbetet inför en framtida lansering av TMC435 och berättar om de arbetet på Biotech Swedens seminarie Lyckad Läkemedelsutveckling.

- Det är viktigt att börja tidigt och att sätta upp en målmedvetenhet och en genomtänkt strategi för lanseringen av en läkemedelskandidaten redan när den är i tidig fas i utvecklingsprocessen. Nyckeln är att göra mycket förarbete med marknadsundersökningar och att bygga nätverk och träffa opinionsledare, säger hon.

Genom samarbetsavtalet fick Johnson and Johnson rättigheter att sälja TMC435 i nästan hela världen. Rättigheterna för TMC435 i Norden behöll Medivir själva, det har de gjort med samtliga av sina elva utvecklingsprojekt. Lanseringsförberedelserna för TMC435 görs i princip parallellt på Johnson and Johnson och Medivir, men eftersom att marknaderna är så olika ser arbetet väldigt olikt ut menar Birgitta Wikman Erlandson.

- I arbetet inför en marknadslansering spelar den lokala förankringen väldigt stor roll, säger hon.

- När ett läkemedel ska börja testas i klinik finns det många aspekter som spelar in i valen på vilka länder man förlägger studierna i. Redan här är det viktigt att tänka marknad och att ha klinisk erfarenhet på hemmamarknaden redan i tidig fas för att kunna föra en dialog med både sjukvården och patienterna. I slutändan är det ändå de som betalar för produkten.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062