23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Life Science Sweden
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Målmedvetenhet och strategi viktigt för att lyckas med lanseringen

Medivirs läkemedelskandidat TMC435 för behandling av hepatit C utvecklas i dag i klinisk fas III. Men bolaget har redan börjat förbereda inför lanseringen.
Hepatit C-preparatet TMC435 är Medivirs

främsta läkemedelsprojekt och utvecklas i dag tillsammans med samarbetspartnern Johnson and Johnson i globala kliniska fas III-studier. Preparatet har visat positiva resultat i fas II och parallellt med fas III-studierna har bolaget börjat förbereda inför ansökan om marknadsgodkännande och lansering. I juni 2011köpte Medivir upp läkemedelsbolaget Biophausia för att komplettera sin verksamhet med en marknads- och försäljningsorganisation. Birgitta Wikman Erlandson, chef förkommersiell utveckling på Medivir, leder arbetet inför en framtida lansering av TMC435 och berättar om de arbetet på Biotech Swedens seminarie Lyckad Läkemedelsutveckling.





- Det är viktigt att börja tidigt och att sätta upp en målmedvetenhet och en genomtänkt strategi för lanseringen av en läkemedelskandidaten redan när den är i tidig fas i utvecklingsprocessen. Nyckeln är att göra mycket förarbete med marknadsundersökningar och att bygga nätverk och träffa opinionsledare, säger hon.





Genom samarbetsavtalet fick

Johnson and Johnson rättigheter att sälja TMC435 i nästan hela världen. Rättigheterna för TMC435 i Norden behöll Medivir själva, det har de gjort med samtliga av sina elva utvecklingsprojekt. Lanseringsförberedelserna för TMC435 görs i princip parallellt på Johnson and Johnson och Medivir, men eftersom att marknaderna är så olika ser arbetet väldigt olikt ut menar Birgitta Wikman Erlandson.





- I arbetet inför en marknadslansering spelar den lokala förankringen väldigt stor roll, säger hon.





- När ett läkemedel ska börja testas i klinik finns det många aspekter som spelar in i valen på vilka länder man förlägger studierna i. Redan här är det viktigt att tänka marknad och att ha klinisk erfarenhet på hemmamarknaden redan i tidig fas för att kunna föra en dialog med både sjukvården och patienterna. I slutändan är det ändå de som betalar för produkten.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078