tog över som vd för Aerocrine i september 2011 upptäckte han att företaget hade en låg försäljning i Kina. Utandningstestet Niox Mino sålde för en halv miljon kronor om året, vilket var betydligt lägre än vad Scott Myers tyckte man kunde förvänta sig.
– Jag frågade varför och fick svaret att det var en underutvecklad marknad. Det stämmer visserligen, men den är samtidigt enorm så det fanns ingen anledning till att vi inte skulle kunna sälja mycket mer där. Så jag tyckte att vi skulle undersöka det där noggrannare.
Aerocrine anlitadedärför en konsult på plats som fick i uppdrag att undersöka hur marknaden egentligen såg ut och hur försäljningen av deras egna produkt gick till.
– Vi fick veta att flera andra distributörer erbjöd sig att köpa in tio gånger så mycket som vår dåvarande distributör gjorde. Vår konsult gick då ut och pratade med ett par kliniker och undersökte hur försäljningen av våra produkter egentligen gick till och vi upptäckte då att det inte gick till som det skulle...
En längre intervju med Scott Myers om deras erfarenheter av att ta sig in på den kinesiska marknaden finns i Life Science Sweden Executive nummer 2 som skickas ut torsdag den 31 januari.
Vill du veta mer om Life Science Sweden Executive eller teckna en prenumeration? Läs mer på lifesciencesweden.se/exec