23948sdkhjf

Därför når inte medtech USA

USA är en potentiell stormarknad för svenska medtech-bolag. Men en rapport från Business Sweden visar att många bolag snubblar på mållinjen.
Nästa år väntas president Barack Obamas stora sjukvårdsreform, Obamacare, sjösättas i USA. Syftet är att ge de miljontals amerikaner som i dag saknar sjukförsäkring möjlighet till sjukvård och samtidigt effektivisera vården och minska hälso- och sjukvårdskostnaderna i landet. Reformen innebär också möjligheter för svenska bolag att ta sig in på den amerikanska marknaden, inte minst inom medicinteknik.

- Sverige är bland de världsledande länderna när det gäller att erbjuda effektiv vård och effektiva produkter, säger Anders Hallersjö, chef för avdelningen hälso- och sjukvård på Business Sweden.

Business Sweden är en sammanslagning av Exportrådet och Invest Sweden med uppgift att underlätta för svenska företag att växa internationellt och för utländska företag att investera i Sverige. Enligt en rapport som organisationen har gjort är den amerikanska marknaden för medicinteknik på egen hand större än de tio näst största marknaderna sammantaget. 2011 var marknaden värd 115 miljarder dollar, att jämföras med den svenska marknaden som samma år var värd cirka tre miljarder dollar.

- Den stora drömmen är att ta del av USA-kakan, och det har svenska bolag stor chans att göra, men om man inte har gjort sin hemläxa innan kan det bli både dyrt och ta tid, säger Anders Hallersjö.

I rapporten har Business Sweden identifierat ett antal hinder som de svenska bolagen måste ta sig över innan USA-lanseringen kan bli verklighet och bära frukt. Bland annat måste alla produkter få godkännande från FDA och där är rådet att inte försöka göra allt själva utan ta hjälp av utomstående experter. En annan fallgrop är bristen på förståelse för vem som kommer att betala för din produkt.

- Det gäller att förstå hur det amerikanska försäkringssystemet fungerar och hur produkten kommer att klassificeras för att försäkra sig om att få rätt ersättning.

Enligt Anders Hallersjö är det många bolag som inte har tillräcklig kunskap om detta och därför snubblar på mållinjen.

- Många tänker att eftersom språket inte är något hinder, alla talar ju engelska, kan de göra allt själva. Men det vi har sett i kontakten med svenska medicinteknikbolag som har tagit sig in eller försökt att ta sig in på den amerikanska marknaden är att man inte ska underskatta betydelsen av experthjälp på plats, säger Anders Hallersjö.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062