23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Life Science Sweden
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Orexo vann branschpris

När branschorganisationen Sweden Bio delade ut pris till årets life science-bolag stod specialläkemedelsbolaget som vinnare.

Läkemedelsbolaget Orexo kammade hem titeln som årets life science-bolag. Utmärkelsen delades ut under branschorganisationen Sweden Bios årsmöte igår, tisdag. Peter Edman, forskningschef på Orexo, var på plats och tog emot priset.

- För tre år sedan hade vi som strategi att bli ett specialläkemedelsbolag med integrerad forskning och utveckling,, produktion och marknadsföring. I dag har vi fullföljt den strategin och har nu varit ute på marknaden med Zubsolv i knappt ett år.

- Jag vill rikta ett stort tack och hoppas att detta kan ses som en uppmuntran för bolag i life science-branschen att det är rätt bransch att verka i.

Motiveringen löd:

Orexo har under året lyckats med bedriften att få den egenutvecklade produkten Zubsolv både godkänd och lanserad i USA. Svenska life science-bolag behöver alltid ha en stark internationell prägel och där är Orexo en sann förebild. Orexo lyckas kombinera en stark närvaro och säljorganisation i USA med en framgångsrik FoU i Sverige. Genom bolagets ledarskap har Orexo etablerat sig som växande specialistläkemedelsbolag som kan fungera som inspiration för hela svenska life science-industrin.

Priset delades ut

för åttonde gången och vinnaren utses av en jury bestående av Anders Hallersjö, Business Sweden, Per Eriksson, rektor Lunds universitet, Per Samuelsson, Health Cap, Per Lagerkvist, Delphi, och Torun Reinhammar, vd Nyhetsbyrån Direkt.

Tidigare i år kammade Orexo med vd:n Nikolaj Sorensen hem

priset Årets life science-ledare.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.062