23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Life Science Sweden
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Mer läggs på marknadsföring

Forskning och utveckling får stryka på foten när Big Pharma fördelar pengar.
Nio av tio

Big Pharma-företag lägger mer pengar på marknadsföring än på forskning och utveckling, FoU. Ibland dubbelt så mycket. Det visar nya siffror som har tagits fram av Global Data och presenteras av BBC.





Rapporten har tagit

hänsyn till hur mycket pengar företag lägger på sin faktiska marknadsföring. Tidigare påståenden om att mer pengar läggs på försäljning har fått kritik då siffrorna som presenteras ofta även tar hänsyn till andra relaterade utgifter, såsom administrationskostnader, enligt nättidningen Fierce Pharma.





Storsatsaren bland de

tio undersökta Big Pharma-företagen var den amerikanska läkemedelsjätten Johnson and Johnson, som lade 17,5 miljarder dollar, motsvarande 130 miljarder kronor, på marknadsföring. Mindre än hälften, 60 miljarder kronor, gick till FoU.





Näst mest satsades

av Pfizer som lade 84,6 miljarder kronor på marknadsföring och 49 miljarder på FoU. Det ger en skillnad på 72 procent. Trea kom Astrazeneca med 54 och 32 miljarder öronmärkta för försäljningsaktiviteter respektive FoU.





Den som bröt

trenden var schweiziska Roche som lade 9,3 miljarder dollar, motsvarande 69 miljarder kronor, på forskning och utveckling. Det var den näst största FoU-budgeten bland de företag som undersöktes och 2,2 miljarder kronor mer än vad som lades på marknadsföring.





En möjlig anledning

som lyfts fram till att Roche lägger en större andel av sin budget på FoU är att företaget har en specialiserad verksamhet som inte alltid riktar sig till den breda marknaden. Det kan jämföras med Astrazeneca som har flera läkemedel med stora målgrupper, vilket kräver en större satsning för att marknadsföra produkterna.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.157