23948sdkhjf

Vården måste anpassas för alla

Vården kan inte liknas vid en tillverkningsindustri, skriver Anna Lefevre Skjöldebrand, vd Swedish Medtech.
En sak som jag saknar i dag är en tydlig vision för vår vård och omsorg. En vision som ger en tydlig riktning i verksamheten och en förståelse för alla om varför man gör allt det man gör i det dagliga arbetet. En vision som stöder det långsiktiga målet.

I väntan på visionen välkomnar jag diskussioner och arbetssätt som kan utmana och förbättra dagens system för dem som arbetar för att skapa en bättre vård och omsorg. Jag oroas av dels en syn på vården och de personer som arbetar i den, i kombination med de produkter som de använder för att hjälpa patienten.

På senare år har det blivit allt vanligare att vården följer industriprocessens löpande band där dörrar, rattar och stolar finns redo att monteras på stationerna i tur och ordning. Tankesättet fungerar utmärkt vid biltillverkning av de senaste, standardiserade modellerna, men vården kan knappast liknas vid en tillverkningsindustri. Om man ska göra en liknelse talar vi snarare som en verkstad som hanterar all världens bilmärken och modeller, oavsett vilken årsmodell det rör sig om. Vad händer om man försöker använda tillverkningsanalogin när den luttrade familje-Passaten behöver en ny kamrem? Eller när den eleganta, i övrigt mycket välvårdade vintage-Bentleyn behöver en ny växelllåda?

Vårdens uppdrag är att ta hand om så många som möjligt som har ett medicinskt behov, även de som avviker från det stora flertalet. Patienter i vård och omsorg är långt ifrån en homogen grupp, och som alltid gäller det att fördela resurserna baserat på behov. Att använda modeller som utgår från att alla vårdsituationer och behov är desamma tror jag är ett misstag.

Vi har en plikt att se till att de som möter vården också får tillgång till en behovsanpassad vård. Att personalen har förutsättningar att arbeta med patientens behov i fokus och att man har tillgång till de produkter som på bästa sätt kan möta de behov och förutsättningar som den enskilde har. Jag tror de flesta skulle fundera om man från sin bilverkstad får höra att vi tyvärr inte har växellådor för din bilmodell, men det finns en annan som nog kommer att fungera bra… Väljer man att sätta den enskilde patienten i centrum för att ge denne så värdeskapande vård som möjligt utifrån sitt perspektiv, och se till att processerna är kvalitetssäkrade, skapar vi en bättre förutsättning för vård och patienter.

Vi måste värna om mångfalden och se till att alla får sina medicinska behov tillgodosedda. Samhället har inget ansvar att säkerställa att verkstäderna kan åtgärda problem med din bil, men har definitivt ett ansvar att erbjuda alla patienter en god vård, oavsett diagnos.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065