23948sdkhjf

Tre lärosäten bakom ny life science-utbildning

Tillsammans förbereder Karolinska Institutet, KTH och Stockholms universitet studenter inför en forskarkarriär inom life science.
Sex studenter har tagit plats i det nya masterprogrammet Molecular Techniques in Life Science som lanserades i år. Programmet är den första utbildningen i Sverige där tre lärosäten utfärdar examen gemensamt. Det är Karolinska Institutet (KI), KTH och Stockholms universitet som samarbetar med programmet och studenterna kommer att få gå kurser på samtliga tre universitet.

- Studenter kommer i viss utsträckning att få samläsa med andra kurser på universiteten, säger Olof Emanuelsson, programansvarig från KTH.

Utbildningen fokuserar kring molekylära tekniker och bioinformatik inom life science. Målet är att förbereda studenterna för en forskarkarriär i akademin eller industrin, och inte minst kompetens inom bioinformatik är något som efterfrågas, enligt Olof Emanuelsson.

- Jag är forskare inom bioinformatik och när jag talar med andra grupper så är det ofta kompetens kring hantering av data som man saknar. Vi vill utbilda studenter som kan både förstå och hantera all den data som kan genereras genom dagens molekylära studier.

Det nya programmet har en koppling till Scilifelab i Stockholm och under sommaren kommer studenterna att erbjudas sommarjobb hos olika forskargrupper på forskningscentret. Lönerna kommer att finansieras av Scilifelab.

För att vara behörig till utbildningen krävs en kandidatexamen inom ett relevant ämne som exempelvis biomedicin, molekylärbiologi eller bioinformatik. Ett av kraven är dessutom 10 högskolepoäng matematik, vilket enligt Olof Emanuelsson hindrade flera sökande från att antas till utbildningen. Förhoppningen med utbildningen är att i framtiden kunna ta in cirka 24 studenter per årskull, men fokus ligger på att ta in rätt personer snarare än att fylla en kvot.

Målet är att locka studenter från olika delar av världen, med fokus på bland annat Kina och Indien, till det nya programmet. För att nå ut använder universiteten sig av flera olika kanaler i sin rekrytering, bland annat deltagande på mässor, annonser på Facebook och Google Adwords samt via egna nätverk.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094