23948sdkhjf

Svenskarna på BIO i USA

Ett 25-tal svenska företag deltog på årets BIO i San Francisco. Huvudsyftet var att träffa andra företag och investerare. En annan svensk på plats var Anders Lönnberg, regeringens nationella samordnare inom life science.

Att få en bild av vad världens största bioteknikkonferens kan erbjuda svensk life science - det var syftet med Anders Lönnbergs besök på BIO. Besök i de stora utställningsdelarna där länder från hela världen och de stora företagen har sina påkostade utställningar och i den så kallade Digital Health Zone stod på programmet. Intervjuer med Anders ordnades med bland annat NPR, National Public Radio i USA, med Mike Ward från Scrip i UK och med Athena K. Staton, en journalist som skriver för BIO konferensens dagliga nyhetstidning BIO BUZZ.

Under intervjun med

BIO BUZZ berättade Anders Lönnberg om sitt uppdrag att få akademin, industrin och hälso- och sjukvården att komma överens om hur man kan samarbeta för att öka takten på införandet av nya teknologier i vården, ett uppdrag ”lika enkelt som att hantera ett barnkalas samtidigt som man SMS:ar”. På frågan om det blir en skandinavisk eller svensk paviljong på nästa års BIO i San Diego svarade han utan att tveka:

- Saker händer och det går bra, mycket bra. Igår offentliggjorde regeringen och GE Healthcare i Uppsala en gemensam satsning på nytt labb och ny teknologi som kommer att sänka produktionskostnaden för biologiska läkemedel betydligt.

Anders berättade vidare:

– När President Obama träffade den svenska statsministern för en månad sedan var man överens om betydelsen av samarbete inom life science och miljöteknik mellan länderna.

En genomgång av de svenska kvalitetsregistren, vad SciLifeLab representerar, Sveriges styrkor inom tillverkning av biologiska läkemedel och att digitala lösningar inte bara ger hopp om en mer kostnadseffektiv och bättre hälso- och sjukvård, området är också en av Sveriges paradgrenar, det var något av vad Athena K. Staton från BIO BUZZ, liksom de övriga som intervjuade Anders, fick höra om.

Ett par av de svenska företagen som, förutom att utnyttja partneringmöjligheterna, hade en monter i utställningsdelen fick besök av Anders Lönnberg under hans rundvandring i den gigantiskt stora utställningsdelen.

För Xbrane som för några månader sedan gick till börsen med en tydlig strategi att investera i tillväxt, och tillika en rutinerad deltagare på BIO, var årets möte ett av de bästa. Enligt Siavash Bashiri, tidigare vd och nu operativ chef samt ansvarig för biosimilarer var intresset för företaget större än någonsin och man hade rekordmånga förfrågningar på möten. Xbrane tillhörde top 5 procent när det gäller antal bokade möten på BIO.

Michael Brobjer från APL och Anders Lönnberg passade på att samtala om APL:s erfarenheter av att delta på BIO. För APL:s del är det framför allt 3 skäl till att man är med på BIO år efter år. För det första är det ett utmärkt tillfälle för att uppdatera omvärldsbevakningen, exempelvis för att upptäcka om nya aktörer eller nya teknologier dyker upp. För det andra är deltagandet ett utmärkt tillfälle för benchmarking, alltså hur står sig vårt erbjudande i relation till andras? För det tredje är deltagandet på BIO ett kostnadseffektivt sätt att träffa kunder, såväl existerande som nya, inte minst de svenska kunderna som är på plats.

Partneringen på BIO handlar inte bara om hur små biopharmabolag kan hitta samarbete med något globalt företag när man kommer in i den kliniska utvecklingsfasen. De stora globala företagen söker också efter nya teknologier för sin läkemedelsutveckling. Man är intresserad av teknologier som kommer in i såväl tidiga faser som senare när till exempel biomarkörer blir allt viktigare för att stratifiera patienter till kliniska prövningar. Nya digitala lösningar är också av intresse. Svenska företag inom andra delsektorer än läkemedel såsom biotech tools, biomarkörer eller imaging bör nog också överväga att inkludera BIO i sina partneringplaner.

- Det som visades upp på BIO var inte så nytt egentligen men det är alltid nyttigt att jämföra Sverige med andra länder. Vi ligger helt klart bra till i jämförelse med många andra länder särskilt inom proteinforskning och digital hälsa, sa Anders Lönnberg.

På frågan om Sverige kommer att delta på nästa års BIO med en egen paviljong svarade Anders Lönnberg:

- Vi som var här behöver nu smälta intrycken och göra en analys av nyttan med en eventuell satsning. Vad som är tydligt är att Sverige måste marknadsföra sig internationellt i högre grad. Vårt relativt lilla land har mycket att erbjuda som ligger i världsklass men dessa möjligheter är alltför okända idag.

Ola Björkman, frilans
Läs även:
Svenskt i fokus på BIO 2016
Patienten i centrum, partnerskap mellan aktörerna och integrerade lösningar där ny teknologi tas till vara - Detta var budskapen vid ett frukostseminarium inför starten av BIO konferensen i San Francisco.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125