23948sdkhjf

”Vi var naiva tillsammans”

Att kunna lyssna, att inte låna ut privata pengar till bolaget och att hitta långsiktiga ägare - Det var några av Sarah Fredrikssons tips i bolagsbyggande när branschen samlades för årets summit signerad SwedenBio.

Många av branschens tongivande bolag och beslutsfattare var samlade när branschorganisationen SwedenBio bjöd in till sin årliga Summit.

Genomgående teman för årets talarprogram var berättelser från människor som framgångsrikt lyckats ta sig till den globala marknaden och hur man matchar innovativa lösningar med den globala efterfrågan.

– Nu mer än någonsin måste vi fokusera på affärsmässighet. Det räcker inte med stark forskning eller att ha noterat bolaget. Till syvende och sist handlar det om kunden på den globala marknaden och om att matcha de innovativa lösningarna som vi är så bra på att ta fram i Sverige med världsmarknaden, sa Helena Strigård, vd SwedenBio.

Åhörarna fick bland annat höra en personlig berättelse från Sarah Fredriksson, vd Aqilion, som berättade om resan med Genovis.

– Gener kunde jag en del saker om men när jag startade Genovis var jag även tvungen att lära mig bokföring. Detta var för mig ett obegripligt område som helt saknade förankring i naturvetenskapen och jag var fullständig novis – och det var där bolagsnamnet kom till, Genovis.

Ett tips från Sarah Fredriksson gällande bolagsbyggande är att lära sig kommunikation åt båda hållen. Genovis har bland annat gjort en rad filmer på YouTube där bolagets enzymer blivit gulliga och roliga tecknade figurer.

– När vi lanserade detta var det människor som avrådde mig eftersom det framstod som oseriöst. Men vid en presentation på en vetenskaplig konferens då våra animerade figurer premiärvisades blev jag för första och enda gången avbruten av en spontan applåd mitt under anförandet och jag insåg då att alla i publiken faktiskt är människor och att vi behöver humor.

Men kommunikation handlar om mer än att föra ut bolagets vision och budskap. Lika mycket handlar det om att kunna lyssna för att höra vad andra behöver, menar Sarah Fredriksson.

Ytterligare tips från Sarah är att försöka hitta huvudägare som vill vara med långsiktigt även när det skakar och att inte låna pengar själv för att rädda bolaget.

Sedan två år är Sarah Fredriksson vd för Aquilion och har lämnat Genovis som hon är mycket starkt förknippad med. Relationen med bolaget var under åren mycket personlig, på gott och ont.

– För min del blev det bitvis nästa lite osunt eftersom jag ensam kände mig ansvarig för alla de pengar som vi tog in i bolaget. Den goda sidan är att man får vänner för livet. Teamet bestod initialt bara av nybörjare. Vi hjälptes åt med allt och vi var naiva tillsammans.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11