23948sdkhjf

”Newsify your equity story!”

En uppmaning till noterade life science-bolag att uppgradera sin kommunikation från ”plikt” till värdebyggare

Mitt yrkesliv har präglats av att göra vetenskap begriplig. Antingen i kommunikationsroller inom life science-industrin eller som rådgivare. I dag har jag förmånen att ha svenska, noterade life science-bolag som uppdragsgivare i det i land i världen med flest biotechföretag per capita. Det är glädjande att vi entreprenöriellt förvaltar och utvecklar vårt medicinska arv. Men vilka krav ställer det på företagens kommunikationen till omvärlden och hur kan den bli bättre?

Kraven på bolagen kommer från många håll. Aktieägare, styrelse, investerare och analytiker efterfrågar ”mer och bättre kommunikation, mer synlighet”. Responsen från bolagshåll brukar vara: ”Men vi har inget att berätta! Data kommer när den kommer …”. Inget kan vara mer fel!

Jag menar att ett bolags kommunikationsstrategi bör utformas och implementeras med samma eftertanke och noggrannhet som dess kliniska utvecklingsprogram. Väl utförd kommunikation kommer att ha en positiv påverkan på börsvärdet, och vice versa. Börsvärdet påverkar också den kostnad bolaget har för att ta in nytt kapital och företagets förmåga att attrahera investerare.

För att utvärdera hur dessa bolag presterade undersökte vi de 39 healthcare-bolag som är noterade på Nasdaq First North och Nasdaq Stockholm med ett börsvärde under 10 miljarder kronor och som analyseras. Den visar på en stor diskrepans mellan bolagens värdering och bolagens börsvärde. Medianföretaget var undervärderat med 33 procent jämfört med det aktuella börsvärdet. 33 procent!

Vad kan då detta bero på?

För det första; bolaget saknar en begriplig berättelse. Alltför många fastnar i alltför tekniska och vetenskapligt initierade beskrivningar av sin verksamhet som är omöjligt att begripa för de flesta utanför ett mycket insatt investerar – och förskrivarkollektiv. Om man inte kan göra sig begriplig minimerar man möjligheten att få sina intressenter att känna ”den här resan vill jag vara med på”.

Därför: var modiga och kliv ut ur er vetenskapliga bekvämlighetszon! Tänk inte peer to peer, utan berätta vilken skillnad ni gör för världen, vilka samhällsmässiga utmaningar ni adresserar, er lösning på detta och vilken position ni har inom det ekosystem ni verkar. Helt enkelt, svara på frågan varför ska din målgrupp ska bry sig?

För det andra; regulatoriska nyheter räcker inte! Ni kan inte hänga upp er kommunikation enkom på regulatoriska nyheter. I bästa fall är regulatoriska nyheter en uppnådd milstolpe, i de flesta fall är det något som ”måste” kommuniceras. Dessutom ger de alltför sällan den önskvärda effekten på aktiekursen.

Därför måste det till ett maskineri för löpande icke-regulatoriska nyheter som gör såväl verksamheten som de regulatoriska nyheterna enklare att förstå. Ställ in en ”parabol” som tar emot nyhetssignaler från omvärlden och lägg dessa till ert eget nyhetsflöde. En tumregel är tre nyheter på en regulatorisk nyhet.

För det tredje; kanske har företagets förtroendekapitalet naggats i kanten. Vad kan det bero på? Oftast genom att man inte lyckats leverera i enlighet med vad som sagts. Förseningar av olika slag, bakslag av olika slag, mål som inte uppnåtts … listan kan göras lång. Ouch!

Var därför smart när ni formulerar utfästelser till marknaden så att ni inte blir till en måltavla för spekulation. Allt som sagts kommer att följas upp. ”Uppnått eller inte? I tid eller inte?” Men det finns ett hur också. Genom att bygga ut kommunikationen till mer än bara den regulatoriska ökar ni chanserna att tristare nyheter tas emot på ett annat sätt. Kan man t ex addera kunskap kring en regulatorisk process? Engagera en tredje part? Beskriva det aktuella forskningsläget

För att lyckas med detta krävs en bolagsberättelse, en equity story. Att ta fram den och berätta den är ett arbete som kräver både tid och resurser. Varje equity story bör innehålla fyra perspektiv: bolagets förmåga att leverera på uppsatta mål, den adresserbara marknaden, vetenskapen/forskningen samt i vilket sammanhang man ska förstå bolaget. Den sistnämna är den som bolagen är sämst på att såväl beskriva som att använda. Ändå kan den vara avgörande för att man ska få ett medialt genomslag!

Man har många målgrupper att berätta sin story för: aktieägare, analytiker, potentiella partners, myndigheter, potentiella medarbetare och beslutsfattare. Använd olika budskap för respektive intressent baserat på de olika perspektiven av din equity story. Och viktigast av allt: var tydlig med varför denna målgrupp borde bry sig.

Vi som är verksamma inom life science har förmånen att arbeta inom ett område där man inte behöva ägna workshops åt att definiera sitt syfte. Allt vi gör handlar tacknämligt nog om att förbättra, förlänga och förändra liv. Allt i en tid där de medicinska framstegen görs i en rasande takt. Låt oss därför inte förspilla innovationer på grund av att bolagen har svårt att finansiera sig och överleva på grund av bristande kommunikation. Bättre istället att säkerställa att kommunikation utgör en fundamental värdebyggare i varje life science-bolag så att medicinska innovationer som uppstår här också kan nå sitt slutmål: en behövande patient.

Denna artikel är baserad på en presentation av Carolin Wiken vid Vator Securities Unicorn Summit i Stockholm den 27 november 2019. Carolin Wiken är partner på Paues Åberg Communications, en kommunikationsbyrå specialiserad på public affairs, corporate communications och finansiell kommunikation. På Paues Åberg har Carolin byggt upp byråns life science-erbjudande, med en bredd av kommunikationstjänster för svenska publika life science-bolag. Carolin har omfattande erfarenhet av corporate communications både som konsult och från kommunikationsroller på Pharmacia, Pfizer och Bayer. Carolin har en masterexamen i ekonomisk historia från Stockholms universitet.

Håll dig uppdaterad med Life Science Sweden

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu
2

Ledare
Samuel Lagercrantz: Bergström bra val som vaccinsamordnare

Valet av Richard Bergström som vaccinsamordnare för covid-19 är glädjande, skriver Life Science Swedens chefredaktör Samuel Lagercrantz i en kommentar till gårdagens besked.

LSS in English
Marie Gårdmark: Do EMA and FDA talk to each other?

Of course they do! The collaboration started already in 2003, writes Marie Gårdmark in a column.

Krönika
Björn Arvidsson: Det ska vara lätt att göra rätt

Små och medelstora life science-företag möter många utmaningar på sin utvecklingsresa, där samverkan med våra myndigheter inte borde bidra till utmaningarna, utan tvärtom skapa möjligheter för dem. Det skriver STUNS Life science verksamhetschef Björn Arvidsson.

Krönika
Carolin Wiken: Guldålder av uppmärksamhet demokratiserar vetenskap

Relevansen för begriplig vetenskapskommunikation har aldrig varit större, skriver Carolin Wiken, partner på Paues Åberg Communications, i en krönika.

Ledare
Samuel Lagercrantz: Framgången kommer efter många misslyckanden

De allra flesta av de idéer och strategier mot covid-19 som man nu jobbar med kommer att gå i stöpet, men det kan räcka med att en enda fungerar, skriver Samuel Lagercrantz.

Nyhetsbrev

Krönika
Björn Arvidsson: Kriser visar vad som är viktigt - på riktigt

Vore det inte fantastiskt att låta de privata aktörerna i större utsträckning bidra till att lösa samhällets utmaningar, skriver Björn Arvidsson, verksamhetsledare för STUNS Life Science, i en krönika.

Arkiv

Krönika
Therese Hazelius: Diagnostiken är mitt i händelsernas centrum

Intresset för diagnostik får inte svalna när coronapandemin väl är över, det skriver Therese Hazelius, vd för Swedish Labtech, i en krönika.

3

Ledare
Samuel Lagercrantz: Flockimmunitet flockmentalitet och 22 forskare

Reaktionerna som följde på de 22 forskarnas förra debattinlägg lät ibland som tagna från satirprogrammet Kina-TV, skriver Life Science Swedens chefredaktör Samuel Lagercrantz som gör en tillbakablick.

LSS in English
Giulia Gaudenzi: ”Key lessons from global health research”

The world will still face major challenges in the post Covid-19 pandemic, writes Giulia Gaudenzi at the KTH Division of Nanobiotechnology at Scilifelab, in a column.

3

Krönika
Anna Törner: När faran slår till visar sig vårt innersta jag

Coronapandemin fyller alla kriterier för att klassas som en ”svart svan”, skriver Anna Törner i en krönika.

2

Ledare
Samuel Lagercrantz: Se upp också med de fina tidskrifterna

Kvalitet och anseende går inte alltid hand i hand. Samuel Lagercrantz skriver om högstatustidskrifter och hype i journalistik och vetenskap.

Se alla Medlemsnytt

Cobra signs supply agreement with AstraZeneca

Ny medarbetare till PharmaRelations i Norge

PharmaRelations stärker upp med ny konsultchef

Join us for a webinar on confocal microscopy!

3D Scanning Systems - Innovative Solutions for 3D digitizin

Akut produktion av desinfektionsmedel med hjälp av Busch

Improve your metrology skills, also @home.

Leverans av Busch vakuumsystem till Brasilien

Cleaning and Disinfecting Microscope and Optical Components

Busch Vakuum Solutions levererar till sjukhus i Palestina

Are you working from home?

Busch Vacuum Solutions levererar till sjukhustrailers i USA

Centralisering av vakuum från Busch Vacuum Solutions

Increase efficiency in the lab!

Verifiering vid tillverkning av Ventilatorer

Busch levererar vakuumsystem till akutsjukhus i Madrid

Samarbete mellan Busch i Schweiz och Frankrike mot Corona

Rening av gaser med vakuumteknik från Busch Vacuum Solutions

Optimize measurement plans remotely with free ZEISS CALYPSO

Find what you need from the ZEISS Industrial Quality world.

Biofiltrering med Busch TYR Blåsmaskin

Ny Country Manager PharmaRelations Norge

Perfekt packad skinka med vakuum från Busch

Last week, we introduced ZEISS Lightsheet 7.

Fiskodling med vakuum från Busch Vacuum Solutions

Sänd till en kollega

0.409