23948sdkhjf

“Förvärv är en topprioritet”

Meda vill köpa, inte bli köpt. Vid bolagets rapportkonferens spådde vd:n Jörg-Thomas Dierks att bolagets storlek kan dubbleras på två år.

Meda har siktet inställt på inte bara enskilda produktköp utan även om mer omfattande, strukturomvandlande, förvärv som är nödvändigt för att Meda ska kunna bli ett riktigt ledande specialistläkemedelsbolag. Det var budskapet från Medas vd Jörg-Thomas Dierk på onsdagens rapportkonferens.


Han menade att Meda har en fin förvärvshistorik och sade att han såg en möjlighet att fördubbla Medas storlek på två års sikt. Förvärv är nu en topprioritet, enligt Jörg-Thomas Dierk som även sade att bolaget var väl förberett för den typen av köp.


Han sade också att Meda, som blivit uppvaktat av amerikanska Mylan de senaste månaderna, föredrar att köpa bolag framför att köpas:


- Vi föredrar att äta framför att ätas, sade han som en generell kommentar om den brännheta förvärvsvågen som sveper över läkemedelssektorn.


Meda kommer i sin förvärvsjakt inte titta alltför långt ifrån bolaget nuvarande verksamhetsområde, enligt Jörg-Thomas Dierks.


- De primära målen borde vara ett komplement till oss och ge kombinationsnytta, sade han på en fråga om bolaget tittade på komplementära förvärv eller om det övervägde att bredda sin verksamhet och ta in helt nya affärsverksamheter.


Framtida förvärv ska genomföras med skuldfinansiering, enligt vd:n. Han medgav även att Meda hade en särskild förvärvslista utan att närmare kommentera saken. Vidare tycker Meda-ledningen att det är svårt att kvantifiera hur stor förvärvsplånbok läkemedelsbolaget egentligen har.


Han avböjde att kommentera huruvida det av Mylan uppvaktade Meda var till salu eller inte, men förnekade att det förstärkta förvärvsfokuset var ett sätt för bolaget att skydda sig mot propåer utifrån.


Jörg-Thomas Dierks var samtidigt inte särskilt nöjd över situationen gällande kostnad för sålda varor men menade att Meda ska kunna minska denna kostnadsrad, relativt sett, framöver och på så vis kunna lyfta bruttomarginalen.


Lanseringskostnaderna bedöms öka något under det andra kvartalet i år jämfört det första, framkom det vidare. Bland annat väntas USA-lanseringen av astmainhalatorn Aerospan, som lanserades i USA i början av april, öka kostnaderna under innevarande kvartal.


Meda förväntar sig vidare att Dymista, allergimedlet mot hösnuva, kommer att bli läkemedelsbolagets bästsäljande produkt i år och bolagets vd andades överlag optimism kring Dymista under rapportkonferensen. Under det första kvartalet sålde Dymista 156 miljoner kronor och enligt SME Direkt väntas försäljningen nå runt 900 miljoner i år.


Beträffande receptfria läkemedel, där den organiska försäljningen sjönk något under kvartalet, har Meda bland annat vidtagit åtgärder för att förbättra försäljningen av munvårdsprodukterna SB12 även om effekterna av dessa åtgärder inte nödvändigtvis kommer att synas omedelbart, indikerade vd:n vidare.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063