Fler köper Raystation
Beställningar på Raysearch Laboratories dosplaneringssystem ökade under första kvartalet 2014.
Orderingången för Raystation ökade till 35 miljoner kronor under första kvartalet, jämfört med sju miljoner motsvarande kvartal förra året.
- Exempelvis fick vi flera order från USA, Kina och Sydkorea och vår första order i Storbritannien. Nu har över 110 kliniker i 18 länder köpt Raystation, säger vd Johan Löf i rapporten.
Under kvartalet gjorde Raysearch många fler installationer av Raystation än under första kvartalet förra året vilket ledde till kraftigt ökade intäkter från Raystation. Det motverkades av att försäljningen via partners sjönk under kvartalet vilket förklaras av att Philips och Nucletron sålde sämre än under första kvartalet 2013, skriver bolaget.
Intäkterna via IBA Dosimetry ökade medan intäkterna från Varian var oförändrade.
Totalt sett steg intäkterna med 12,7 procent till 54,0 miljoner kronor under första kvartalet (47,9). Rörelseresultatet sjönk något till 6,2 miljoner kronor (8,1). Resultatförsämringen förklaras framför allt av kostnader för uppbyggnaden av en infrastruktur för försäljning, marknadsföring och service av Raystation.