23948sdkhjf

Hallå där Lars Adlersson...

...ny ordförande i Sweden Bio. Vad ska Sweden Bio fokusera på i framtiden?
- När vi lyssnar på medlemmarna står det klart att finansieringsfrågor är otroligt viktiga. Samtidigt finns det ingen patentlösning på finansieringsproblematiken så vi som branschorganisation ska jobba ihop med medlemmarna för att hitta något mer konkret att lägga på bordet.

Vad då?

- Vi måste öka förståelsen för hur viktigt det är att ha ett fungerande ekosystem utan svaga länkar: hela vägen från tidig forskning till marknaden. Där är finansiering i utvecklingsfas viktigt, liksom bättre samverkan mellan industrin och hälso- och sjukvården. För att stärka de svaga delarna måste man ta ett samlat grepp om hela näringskedjan. Kanske är det till och med så att statsministern ska ha ansvar för att skapa en fungerande helhet.

Stefan Löfven vill ju inrätta ett innovationsråd om han vinner valet. Vad tycker du om det?

- Jag tycker att vi kan se en ökad vilja hos både regeringen och hos oppositionen att hjälpa till, så det finns en bra grogrund för positiva förändringar.

Vad kan Sweden Bio själva göra?

- Skapa kontaktytor inom branschen. Det finns mycket kompetens runt om i landet, men alla bolag har inte all den kompetens som krävs. Därför är det viktigt att nätverka och där kan vi bistå med hjälp till självhjälp för att stärka kompetensen i alla våra medlemsföretag.

Life science har ju hamnat på den politiska agendan i och med Pfizers bud på Astrazeneca. Hur viktigt är det Sverige har ett stort läkemedelsbolag?

- Det behövs både stora och små bolag i ekosystemet för att säkra tillflödet av produkter som kan lindra och bota ohälsa. Kontaktytorna mellan stora och små är viktiga och då underlättar det naturligtvis om även de stora bolagen har en tydlig närvaro i Sverige.

Lars Adlersson har varit ledamot i Sweden Bios styrelse sedan 2003 och arbetat i life science-industrin i mer än 25 år. Bland annat har han varit vd för Glaxosmithkline i Sverige och Österrike och vd för Medivir. I dag arbetar Lars Adlersson på kommunikationsbyrån Vero Kommunikation.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063