Sociala medier hittar försökspersoner

| Av Lisa von Garrelts | Tipsa redaktionen

Det är ofta svårt att rekrytera personer till kliniska studier. Att använda sociala medier visar sig nu mycket framgångsrikt.

Allra flitigast på sociala medier är kvinnor mellan 15 och 25 år, det visar statistik från Internetstiftelsen som varje år undersöker svenskarnas internetvanor. Dessutom söker kvinnor i större utsträckning än män information om hälsa och medicin på nätet. Detta har bolaget Effektiva Media tagit fasta på då de i två separata rekryteringar av kvinnor till kliniska studier använt sig av olika sociala medieplattformar för att hitta deltagare. Svaret lät inte vänta på sig: på fyra dagar rekryterades runt 1000 kvinnor till en klinisk studie om PMDS, Premenstruell dysforisk störning.

– Kvinnor är early adopters när det handlar om internet, sociala medier och olika e-tjänster, det märktes inte minst när Snapchat var nytt. Det är kvinnor som kommer att driva utvecklingen av e-hälsa, säger Gustav Ceder på Effektiva Media.

Kvinnor lägger mer tid på generella sociala medier, som Facebook, Instagram och Snapchat, jämfört med män som oftare är mer aktiva på plattformar som är inriktade på specialintressen.

– Vi ser att kvinnors beteende på sociala medier är just socialt drivet. Kvinnor diskuterar, tipsar och delar vidare, medan män i större utsträckning söker information om ett specialintresse.

Den traditionella rekryteringsmetoden, en annons i tidningen, har visat sig allt mindre framgångsrik och det har ibland varit svårt, eller tagit mycket lång tid, att få ihop tillräckligt många deltagare till studierna – samtidigt pågår diskussioner om hälsa och sjukdom i full skala på sociala medier, något som Effektiva Media ville ta vara på.

– Vi har utvecklat en egen programvara som gör det möjligt för oss att kartlägga var på nätet man talar om en specifik sjukdom eller specifika besvär. Genom att söka efter vissa nyckelord och begrepp kan vi identifiera var de kvinnor som vi söker efter är aktiva. Där kan vi rikta in vår annonsering till den aktuella kliniska studien. Fördelen är även att informationen lätt kan delas vidare och på så vis får vi bollen i rullning och till rätt målgrupp, förklarar Gustav Ceder.

Ytterligare en fördel är att det på ett tidigt stadie går att bestämma vilka som ska exponeras för annonsen utifrån till exempel geografisk hemvist, något som kan reducerar bortfallen från en studie i ett senare skede. Därefter går rekryteringen till som vanligt: människor anmäler sitt intresse att delta och den kliniska prövningsledaren gör urvalet.



Håll dig uppdaterad med Life Science Sweden
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar

Mest läst

Startsidan just nu

Annons: Assistenter/apotekstekniker till ApoEx team i Stockholm

Konsensus i Almedalen

AstraZeneca öppnar substansbibliotek

Chemical Biology Consortium Sweden (CBCS), en del av SciLifeLab, startar ett nytt forskningssamarbete med AstraZeneca.

Klinisk diabetesforskning prisas

Läkemedelsbolag drabbat av cyberattacken

Flera globala företag har den senaste veckan drabbats av den virusattack som startade den 27 juni. Även storbolag inom life science-sektorn har smittats.

Ny fas för Frisq

Långsiktig effekt av psoriasisbehandling

Arkiv

Först i världen med barnmorska på videolänk

Ingen effekt av akupunktur

Immunovia etablerar huvudkontor i USA

Allergitest får global distribution

Senzagen har tecknat ett globalt distributionsavtal med Charles River laboratories.

Stort anslag för kontroll av biologiska läkemedel

Novartis får ok för nytt läkemedel mot bröstcancer

Han blir rektor vid Karlstads universitet

Replik: Kommittéerna ger ojämlik vård

Digitalisering och kliniska prövningar

Krönika: Förändringar krävs för digitaliseringen

Sjukvården har hamnat på efterkälken i den digitala omställningen, skriver Cecilia Lunell, kommunikationskonsult på Narva.

Uppsala inför ny behandling mot cancer

Svenska bolagen som deltog på världens största mässa

BIO i San Diego är världens största bioteknikmässa, och självklart var ett flertal bolag från den vibrerande svenska life science-branschen på plats. Ola Björkman rapporterar direkt från USA.

Nu får de testa cancerläkemedel på barn

Barncancervården på Sahlgrenska har godkänts som kliniskt prövningscentrum för att utvärdera läkemedel på barn.

Sociala medier hittar försökspersoner

Positiva resultat för insulinpump

Svenskt bolag in i Sydafrika

Ska förbereda bolagen på riskkapital

Ny vd i Active biotech

Lidds tankar kassan

Ny vd för Pledpharma på plats

Alan Raffensperger går vidare

Ny general manager till CGM

Trendbrott i investeringar till forskning

Vigmeds CFO lämnar

300 miljoner till systembiologi

Medicpen har utsett sin nya vd

Tar styrelseplats i Nanologica

Reumatikerförbundet fick sin ordförande

Alexander Ahlberg blir ny klinik-vd

Sänd till en kollega

0.132