23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Life Science Sweden
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

IGN: Marknadsföring av prisvinnande läkemedel var vilseledande

Att framföra att ett läkemedel vunnit ett pris går att tolka som att det är bäst i sin klass, och kan därför vara vilseledande. Det slår Informationsgranskningsnämnden, IGN, fast i ett beslut.

Ärendet gäller ett nyhetsbrev från Galderma Nordic där det berättas att läkemedlet Alluzience – som används för tillfällig förbättring av vertikala rynkor mellan ögonbrynen – vunnit pris som ”Best Neuromodulator” på Aesthetic & Anti-Aging Medicine World Congress 2024.

IGN anmärker att det enligt läkemedelsbranschens etiska regelverk (LER) inte får antydas att ett läkemedel eller en verksam substans har någon speciell fördel, kvalitet eller egenskap, om det inte kan styrkas.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062